Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Föhn-strijkijzer en de financiële magnetron

Het rekenmachine-horloge redde het niet, de wekkerradio en surfplank wel. Toch is de kans van slagen van een hybrideproduct klein.Samengestelde producten zoals de televisie-videorecorder of asbak-aansteker kunnen makkelijk floppen, concludeert dr.

Kaj Morel na vier jaar onderzoek bij de sectie Marketing van industrieel ontwerpen. De producent moet het nut van het product begrijpelijk maken, omdat de koper dergelijke producten snel als overbodig en van mindere kwaliteit beoordeelt.

Dat komt volgens de deze week gepromoveerde onderzoeker doordat klanten combinaties van producten niet eenvoudig kunnen categoriseren. Het föhn-strijkijzer lijkt op het eerste gezicht een compleet bizarre combinatie, totdat het kwartje ‘reisartikel’ valt. Om het te verkopen moet het dan ook naast de reiswekker en geldbuidel in de schappen liggen.

Het marketingonderzoek van de psycholoog is het eerste in zijn soort en trekt belangstelling. Veel bedrijven willen producten lanceren waar ict in verwerkt is, zoals de Wap-telefoon. Maar ook over een financiële magnetron % een magnetron waarop ook bankzaken kunnen worden geregeld % en een koelkast-met-beeldscherm wordt serieus nagedacht.

Morel liet proefpersonen plaatjes van gecombineerde producten indelen bij ‘voor de hand liggende’ andere producten om te onderzoeken hoe mensen nieuwe hybride producten benaderen. Ze blijken geneigd de producten onder te brengen in bestaande categorieën. De televisie-videorecorder is een speciale tv, de bedbank een handige bank voor een huis zonder logeerkamer. De blenderweegschaal wordt een keukenhulp.

Vier jaar serieus onderzoek levert geen bijster verrassende aanbevelingen voor fabrikanten op. Morel raadt hen aan hybride producten te maken die iets extra’s bieden, niet buiten de core competence te gaan en al bij de start van de ontwikkeling de reactie van consumenten te peilen. Dat zal geen marketeer verbazen.

Het rekenmachine-horloge redde het niet, de wekkerradio en surfplank wel. Toch is de kans van slagen van een hybrideproduct klein.

Samengestelde producten zoals de televisie-videorecorder of asbak-aansteker kunnen makkelijk floppen, concludeert dr. Kaj Morel na vier jaar onderzoek bij de sectie Marketing van industrieel ontwerpen. De producent moet het nut van het product begrijpelijk maken, omdat de koper dergelijke producten snel als overbodig en van mindere kwaliteit beoordeelt.

Dat komt volgens de deze week gepromoveerde onderzoeker doordat klanten combinaties van producten niet eenvoudig kunnen categoriseren. Het föhn-strijkijzer lijkt op het eerste gezicht een compleet bizarre combinatie, totdat het kwartje ‘reisartikel’ valt. Om het te verkopen moet het dan ook naast de reiswekker en geldbuidel in de schappen liggen.

Het marketingonderzoek van de psycholoog is het eerste in zijn soort en trekt belangstelling. Veel bedrijven willen producten lanceren waar ict in verwerkt is, zoals de Wap-telefoon. Maar ook over een financiële magnetron % een magnetron waarop ook bankzaken kunnen worden geregeld % en een koelkast-met-beeldscherm wordt serieus nagedacht.

Morel liet proefpersonen plaatjes van gecombineerde producten indelen bij ‘voor de hand liggende’ andere producten om te onderzoeken hoe mensen nieuwe hybride producten benaderen. Ze blijken geneigd de producten onder te brengen in bestaande categorieën. De televisie-videorecorder is een speciale tv, de bedbank een handige bank voor een huis zonder logeerkamer. De blenderweegschaal wordt een keukenhulp.

Vier jaar serieus onderzoek levert geen bijster verrassende aanbevelingen voor fabrikanten op. Morel raadt hen aan hybride producten te maken die iets extra’s bieden, niet buiten de core competence te gaan en al bij de start van de ontwikkeling de reactie van consumenten te peilen. Dat zal geen marketeer verbazen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.