Faculteiten gespaard in financieel plan

Als de TU de komende jaren door tegenvallende inkomsten moet bezuinigen, zal dat niet ten koste gaan van de faculteiten. Dat heeft het cvb besloten.

Het voornemen om de faculteiten te ontzien staat in de financiële kaderstelling van de TU, die het cvb twee weken geleden vaststelde. Dit plan beschrijft de financiële ontwikkelingen tot 2003. Om de koopkracht van de faculteiten te waarborgen, wordt volgend jaar vijf miljoen gereserveerd, oplopend tot achttien miljoen in 2003.

Het college verwacht zware tijden, omdat de TU de komende jaren tot dertig miljoen gulden minder van het ministerie krijgt. Het cvb wil nu de centrale budgetten en de subsidies aan centrale diensten als DTO bekijken om de bezuinigingen op te vangen.

De financiële verhoudingen tussen de faculteiten onderling kunnen wel veranderen. Ruim de helft van de faculteiten gaat er daarom komend jaar toch op achteruit. Overigens hebben veel faculteiten forse reserves. Het college vindt dat die vaker aangesproken kunnen worden.

Eerder was al bekend geworden dat het college zich terughoudender op zal stellen bij het realiseren van bouwplannen. Uit de kaderstelling blijkt ook dat de centrale organisatie van de TU weer mag groeien, waardoor de MOD-reorganisatie van vorig jaar deels teniet wordt gedaan. Ook komt er meer geld voor kinderopvang, de TU-website en MSc-opleidingen.