Extraatje van vijf miljoen voor nanotechnologie

Delft krijgt ongeveer een kwart van de eerste 22,7 miljoen euro extra overheidsgeld voor nanotechnologie.Het ministerie van Economische Zaken geeft 22,7 miljoen euro subsidie aan onderzoek naar nanotechnologie.

Nanotechnologie speelt op het niveau van moleculen en atomen. Wetenschappers beloven minuscule computerchips, robotjes die door een bloedvat kunnen wandelen, vederlicht metaal, en nog veel meer. Economische Zaken verwacht over tien jaar een marktdoorbraak en wil de boot niet missen. Overigens komt de meest geciteerde en publicerende nanoloog van Nederland uit Delft: prof.dr. Cees Dekker.

De TU ontvangt ruwweg vijf miljoen euro van het totaalbedrag. Daarvan zullen zes tot acht postdocs worden aangesteld gedurende vier jaar, vertelt Bart van Leijen, secretaris van de Delftse afdeling nanoscience. Twee miljoen euro is bedoeld voor apparatuur. Delft zal dat geld gebruiken voor de aanschaf van een peperdure elektronenbundelpatroongenerator.

Overigens zit er wel een addertje onder het gras: het bedrijfsleven moet 35,8 miljoen euro aan ‘co-financiering’ ophoesten. Dat bedrag is optimistisch ingeschat. Als het lager uitvalt, betaalt EZ ook minder.

Het bedrag van 22,7 miljoen euro is nog maar een begin. Als alles goed gaat, komt er eind volgend jaar nog 120 miljoen euro bij uit de aardgasbaten, de ICES/KIS-3-gelden. Of dat inderdaad gebeurt, wordt komende zomer bekend. Van Leijen heeft zijn twijfels: ,,Gezien de economische situatie lijkt de kans dat het volledige bedrag vrijkomt me niet zo heel groot.”

Gaat het wel door, dan levert dat de TU nog eens vijftien tot twintig extra nano-postdocs op. Van Leijen erkent dat het moeilijk zal worden om die te vinden. De TU zal daarvoor ook in het buitenland op zoek gaan. ,,Ik hoop dat we die mensen binnen één à twee jaar gevonden hebben.”

Omdat de afdeling hierdoor fors uitbreidt overweegt de TU nieuwbouw voor de nanowetenschappers op de campus. Mogelijk samen met TNO-TPD, dat ook een nieuw gebouw wil. Volgens Van Leijen is dit alles echter nog zeer prematuur.

Wetenschapsorganisatie NWO overweegt overigens ook nog eens tussen de vier en acht miljoen euro beschikbaar te stellen voor nanotechnologie, maar dan voor fundamenteel onderzoek. Uitgewerkte plannen zijn er echter nog niet.

Het ministerie van Economische Zaken geeft 22,7 miljoen euro subsidie aan onderzoek naar nanotechnologie. Het geld gaat naar het NanoImpuls-programma. Daaraan doen acht onderzoeksinstellingen mee, waaronder de afdeling nanoscience van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW).