Export Nederlandse kennis neemt snel toe

Nederlands onderzoek blijkt opvallend vaak een inspiratiebron voor octrooien. Delft doet het alleen goed in de elektronica en informatie- en communicatietechnologie (ICT).

Het bedrijfsleven heeft de kennis ontdekt die Nederlandse universiteiten produceren. Dat blijkt uit onderzoek van dr. Robert Tijssen van de Universiteit Leiden. Hij turfde in opdracht van het ministerie van Onderwijs hoe vaak Nederlandse onderzoekers worden geciteerd in octrooien die in de Verenigde Staten zijn aangevraagd. Tijssen gebruikte juist Amerikaanse octrooien, omdat die veel verwijzen naar wetenschappelijk onderzoek.

,,De reden van ons onderzoek ligt nogal voor de hand”, stelt

Tijssen. ,,Een bedrijf neemt alleen een octrooi op een vinding als het denkt er geld mee te kunnen verdienen. Wetenschappelijk onderzoek dat in het octrooi wordt geciteerd, is belangrijk voor de industrie en dus maatschappelijk relevant. Want de industrie speelt een belangrijke rol in onze maatschappij.”

Met die maatschappelijke relevantie van het Nederlands onderzoek zit het wel snor, zo lijkt het. Van alle Nederlandse onderzoekers die geciteerd worden, werkt tachtig procent aan een universiteit. Het gebruik van Nederlandse kennis groeit sterk.

Nog sneller dan het binnenlandse gebruik van wetenschappelijke kennis groeide de export van Nederlandse wetenschap. Kennis uit Nederlandse instellingen wordt nu nog voornamelijk gebruikt door Nederlandse bedrijven. Maar het aantal verwijzingen van buitenlandse bedrijven naar Nederlands onderzoek groeide de afgelopen tien jaar met veertig procent. Nederlandse bedrijven citeerden maar twintig procent meer dan tien jaar geleden. Tijssen: ,,Je zou kunnen zeggen dat Nederland te klein is om al onze kennis te gebruiken.”

Koplopers in de hitparade zijn de Universiteit Twente (UT) en de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In bijna een kwart van de Nederlandse octrooien wordt de UT als bron opgevoerd. Bedrijven in bijna alle technische sectoren verwijzen het meest naar Twente. Alleen in de elektronica en ICT is Delft beter vertegenwoordigd. Over de hele linie blijft Delft echter achter: van de dertien universiteiten eindigt Delft als negende.

,,De reden van ons onderzoek ligt nogal voor de hand”, stelt