EWI-alumnus wint prijs met magnetische navigatie

KIVI prijs
Erelid Jan Wind, prijswinnaar Joep de Jong en juryvoorzitter Bart Koene vieren de uitreiking van de Kooyprijs 2024. (Foto: KIVI)

Ir. Joep de Jong werd op het Kooy Symposium (3 april) van de Kivi-afdeling defensie en veiligheid verrast met een geldprijs van 2.000 euro. Hij wist niet dat zijn begeleiders van TU Delft en TNO zijn afstudeerscriptie hadden ingediend bij de jury. Hij won er de Kooy Prijs mee voor defensiegericht onderzoek. “Het voelt als een stukje erkenning voor het werk dat ik gedaan heb”, verklaarde De Jong. Zijn afstudeerwerk, dat grotendeels bij TNO plaatsvond, werd met een 9 beoordeeld.

De Jong studeerde vorig jaar juni af bij Elektrotechniek, Wiskunde en informatica (EWI) op het maken van magnetische kaarten voor navigatie en plaatsbepaling. Die kaarten zijn gebaseerd op het feit dat een aardmagnetisch veld niet homogeen is en tal van lokale afwijkingen bevat. Dat maakt magnetische navigatie mogelijk die als alternatief kan dienen voor satellietnavigatie zoals gps, als satellietsignaal niet beschikbaar of verstoord is.

De jury waardeerde de breedte van het afstudeerwerk dat literatuuronderzoek omvat, een numeriek model van lokale magnetische afwijkingen en een meetcampagne om zijn ideeën te valideren.

TNO zet de onderzoekslijn voort en De Jong zou er ook graag op doorgaan in de vorm van een promotietraject.

Rentetruc

Joep de Jong is bekend van de ‘rentetruc’. De Jong en andere studenten bedachten eind 2022 dat ze hun studieschuld konden ‘splitsen’. Als ze hun studiefinanciering per 1 januari zouden stopzetten, blijft de rente op hun huidige studieschuld vijf jaar lang op 0,46 procent staan. Ze konden hun stufi dan weer opstarten per 1 februari. Zo’n 26 duizend studenten volgden zijn advies. “Ik ben blij dat ik zoveel studenten heb kunnen helpen”, reageerde De Jong indertijd nuchter in Delta.