Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Euromast krijgt gezelschap

Vervangen van de Euromast door een nieuwe, nog hogere toren, leverde een hoop gezeur op in Rotterdam. Randy van den Broek bedacht een plan waarbij de oude toren kon blijven staan.

br />
De Euromast ís Rotterdam, dus daar kun je beter van afblijven. ,,Een plaatje in de kranten van een nieuwe toren die om de oude Euromast heen was gebouwd is slecht gevallen in Rotterdam”, aldus Randy van den Broek (27). Om toch het teruglopende bezoekersaantal op te vijzelen wil eigenaar Mediamax er een compleet evenemententerrein aan toevoegen. Voor zijn afstuderen maakte student civiele techniek Van den Broek een ontwerp voor de nieuwe toren en zijn omgeving. De student hield vorige week vrijdag zijn afstudeervoordracht bij Civiel.

Met een hoogte van 350 meter behoort hij nog lang niet tot de wereldtop % de 443 meter hoge Sears Tower in Chicago % maar hij laat het 150 meter hoge gebouw van Nationale Nederlanden ver achter zich.

Opmerkelijk, maar door de afstudeercommissie gewaardeerd, was dat Van den Broek zich niet beperkte tot het constructief ontwerp van de toren maar ook de omgeving erin betrok. Van den Broek: ,,Het wordt een terrein voor urban entertainment, een volledig concept waarin attracties en horeca gebundeld worden.”

Een tochtje naar de top van de nieuwe toren vormt het letterlijke hoogtepunt. Behalve vermaak komen er ook kantoren, woningen en een conferentiecentrum in de toren. ,,De toren krijgt uitstraling, dus het zal wat meer kosten dan gewoonlijk”, zegt Van den Broek. ,,Het gaat hier om het topsegment van de woning- en kantorenmarkt.”

Loopbrug

Van den Broek gebruikt de bestaande Euromast in zijn plan door hem te gebruiken als ingang naar de nieuwe toren. Een zestig meter lange loopbrug verbindt % tachtig meter boven de grond % op spectaculaire wijze de zestig meter tussen de beide torens. Deze afstand is zo groot om ongewenste luchtstromen tussen de beide torens te kunnen verwaarlozen. ,,Maar als je het zeker wilt weten, moet je windtunnelproeven doen”, haast Van den Broek zich te zeggen. Dit slimme gebruik van de Euromast bespaart ruimte voor liftschachten in het onderste deel van de nieuwe toren. Verder lopen de omhoog kijkende toeristen zo niet de bewoners en kantoorwerkers in de weg.

Het met de hand uitrekenen van de hele constructie was onbegonnen werk. Maar om in een keer de hele constructie in de computer te stoppen vond Van den Broek te riskant. ,,Het gebruikte rekenprogramma dat driedimensionaal kan rekenen is een black box. Je ziet niet precies wat er gebeurt en dat is gevaarlijk.” Hij begon daarom met een eenvoudig tweedimensionaal rekenprogramma en controleerde de uitkomsten hiervan met een handberekening. Om de toren tot een tweedimensionale constructie te modelleren, werden kop- en zijgevel in het computermodel aan elkaar gekoppeld. De vervorming van de beide gevels is zo altijd gelijk. Bij wind op dekopgevel werken immers ook de beide zijgevels constructief mee.

Pas later gebruikte Van den Broek ook het driedimensionale rekenmodel. Hiermee kon hij bewegingen simuleren van het gebouw in de wind, iets wat in het bijzonder bij hoge gebouwen belangrijk is. ,,Niet schrikken, het gaat om het idee”, waarschuwt Van den Broek als hij bij zijn voordracht een filmpje start van zijn gevaarlijk in de wind zwiepende toren. ,,Een voldoende sterke toren maken is niet moeilijk. Eentje die niet teveel uitbuigt wel”, vat Van den Broek de moeilijkheden bij het ontwerpen van hoogbouw samen. Om zijn gebouw voldoende stijf te maken plaatste hij grote diagonalen in de gevel. Bezoekers van een topattractie mogen tenslotte niet zeeziek worden.

Vervangen van de Euromast door een nieuwe, nog hogere toren, leverde een hoop gezeur op in Rotterdam. Randy van den Broek bedacht een plan waarbij de oude toren kon blijven staan.

De Euromast ís Rotterdam, dus daar kun je beter van afblijven. ,,Een plaatje in de kranten van een nieuwe toren die om de oude Euromast heen was gebouwd is slecht gevallen in Rotterdam”, aldus Randy van den Broek (27). Om toch het teruglopende bezoekersaantal op te vijzelen wil eigenaar Mediamax er een compleet evenemententerrein aan toevoegen. Voor zijn afstuderen maakte student civiele techniek Van den Broek een ontwerp voor de nieuwe toren en zijn omgeving. De student hield vorige week vrijdag zijn afstudeervoordracht bij Civiel.

Met een hoogte van 350 meter behoort hij nog lang niet tot de wereldtop % de 443 meter hoge Sears Tower in Chicago % maar hij laat het 150 meter hoge gebouw van Nationale Nederlanden ver achter zich.

Opmerkelijk, maar door de afstudeercommissie gewaardeerd, was dat Van den Broek zich niet beperkte tot het constructief ontwerp van de toren maar ook de omgeving erin betrok. Van den Broek: ,,Het wordt een terrein voor urban entertainment, een volledig concept waarin attracties en horeca gebundeld worden.”

Een tochtje naar de top van de nieuwe toren vormt het letterlijke hoogtepunt. Behalve vermaak komen er ook kantoren, woningen en een conferentiecentrum in de toren. ,,De toren krijgt uitstraling, dus het zal wat meer kosten dan gewoonlijk”, zegt Van den Broek. ,,Het gaat hier om het topsegment van de woning- en kantorenmarkt.”

Loopbrug

Van den Broek gebruikt de bestaande Euromast in zijn plan door hem te gebruiken als ingang naar de nieuwe toren. Een zestig meter lange loopbrug verbindt % tachtig meter boven de grond % op spectaculaire wijze de zestig meter tussen de beide torens. Deze afstand is zo groot om ongewenste luchtstromen tussen de beide torens te kunnen verwaarlozen. ,,Maar als je het zeker wilt weten, moet je windtunnelproeven doen”, haast Van den Broek zich te zeggen. Dit slimme gebruik van de Euromast bespaart ruimte voor liftschachten in het onderste deel van de nieuwe toren. Verder lopen de omhoog kijkende toeristen zo niet de bewoners en kantoorwerkers in de weg.

Het met de hand uitrekenen van de hele constructie was onbegonnen werk. Maar om in een keer de hele constructie in de computer te stoppen vond Van den Broek te riskant. ,,Het gebruikte rekenprogramma dat driedimensionaal kan rekenen is een black box. Je ziet niet precies wat er gebeurt en dat is gevaarlijk.” Hij begon daarom met een eenvoudig tweedimensionaal rekenprogramma en controleerde de uitkomsten hiervan met een handberekening. Om de toren tot een tweedimensionale constructie te modelleren, werden kop- en zijgevel in het computermodel aan elkaar gekoppeld. De vervorming van de beide gevels is zo altijd gelijk. Bij wind op dekopgevel werken immers ook de beide zijgevels constructief mee.

Pas later gebruikte Van den Broek ook het driedimensionale rekenmodel. Hiermee kon hij bewegingen simuleren van het gebouw in de wind, iets wat in het bijzonder bij hoge gebouwen belangrijk is. ,,Niet schrikken, het gaat om het idee”, waarschuwt Van den Broek als hij bij zijn voordracht een filmpje start van zijn gevaarlijk in de wind zwiepende toren. ,,Een voldoende sterke toren maken is niet moeilijk. Eentje die niet teveel uitbuigt wel”, vat Van den Broek de moeilijkheden bij het ontwerpen van hoogbouw samen. Om zijn gebouw voldoende stijf te maken plaatste hij grote diagonalen in de gevel. Bezoekers van een topattractie mogen tenslotte niet zeeziek worden.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.