Ei van Columbus-jury vindt Delft wel stoer

Vorige week donderdag brachten leerlingen van groep 8 van de 16de Montessorischool in Amsterdam een bezoek aan de TU Delft. Ze vormen de Zuid-Hollandse kinderjury van de wedstrijd ‘Ei van Columbus’. De faculteiten TBM (afdeling techniek in duurzame ontwikkeling) en Bouwkunde (studiegroep stadsontwerp en milieu) zijn genomineerd voor deze duurzaamheidsprijs in de categorie onderwijsinstellingen.

Westgeest praat over de integratie van verschillende vakgebieden die belangrijk is voor duurzame gebouwen. Wie denkt dat de kinderen hun aandacht snel verliezen, komt bedrogen uit. Natuurlijk schuiven ze heen en weer over hun stoelen, eten hun net gekregen mandarijnen en pepernoten. Natuurlijk fluisteren ze met elkaar. Logisch, ze worden al de hele dag van hot naar her gesleept op de TU. Eerst naar TBM, dan naar Elektro, dan naar de bibliotheek, weer terug naar Elektro en tot slot naar Bouwkunde.

Maar uit de antwoorden op Westgeests vragen blijkt dat ze er met hun hoofd goed bij zijn. Waarom is een kerk koel in de zomer en wordt het in een bouwkeet heet, wil hij weten. ,,In de kerk hebben ze airco en in een bouwkeet niet”, weet Kayley (11). ,,En die airco is natuurlijk”, zegt Westgeest, blij met een aanknopingspunt. ,,Hoe komt dat?” Omdat de deuren open staan, omdat het hoog is, zijn de antwoorden.

De lezing is de aanloop naar het vlinderspel, dat de kinderen gaan spelen. Doel van het spel is dat de kinderen op de computer een ideale leefomgeving (biotoop) creëren voor de vlinder, door op strategische plekken bomen neer te zetten en een glazen huisje voor de vlinder te bouwen. Als het lukt, gaat de vlinder vliegen.

Kayley heeft het al snel voor elkaar. ,,Met een beetje hulp”, verklapt ze. Ze vindt het bezoek aan de TU erg geslaagd. ,,Het leukste vond ik toen we bliksem gingen maken.” Ook Zimo (12) vond het bezoek aan de hoogspanningshal bij Elektro het meest interessant. ,,Echt stoer was dat, het ging knetteren.” De elfjarige Abby vond ook de bibliotheek erg mooi, ,,zowel binnen als buiten.”

Na het computerspel moeten de kinderen snel weg, willen ze niet in de file naar Amsterdam terechtkomen. Ze gaan een billboard en een reclamespot maken naar aanleiding van hun bezoek aan de TU om te laten zien dat dit project het beste is. De landelijke jeugdjury kiest op 15 januari de uiteindelijke winnaar.

www.ei-van-columbus.nl

,,Gaan we dat vlinderspel nog spelen?”, vraagt een lang Surinaams meisje aan haar juf. Dertien kids van rond de twaalf jaar komen de tentoonstellingszaal van bouwkunde binnenstormen. Daar wacht ir. Guus Westgeest, die de kinderen trakteert op een lezing over duurzaamheid in gebouwen.

www.ei-van-columbus.nl