‘Eerstejaars kennen bijna niemand van studie’

Het welzijn van studenten staat hoog op de agenda en de TU-gemeenschap moet daar hard aan werken. Dat concludeert collegelid Rob Mudde na Zoom-gesprekken met studenten.
Mudde organiseerde de online bijeenkomsten voor de tweede keer sinds de uitbraak van het coronavirus. Waar studenten tijdens de eerste reeks vaak hun financiële zorgen ter sprake brachten, stond nu ‘het gevoel van nergens bijhoren’ centraal, mailt Mudde in antwoord op vragen van Delta. Naast motivatie- en concentratieproblemen hebben studenten moeite met ‘de zeer beperkte interacties met andere studenten’. Eerstejaars studenten hebben het daarbij extra moeilijk. “Zij laten weten dat ze bijna niemand van hun studie kennen.”
Studenten missen de campus, willen samen kunnen studeren en vragen zich af wanneer dat weer kan, hoorde Mudde. “Ze begrijpen over het algemeen de regeringsmaatregelen, maar gaan er tegelijkertijd gebukt onder.” Ze zijn daarbij ook bezorgd om anderen, bijvoorbeeld studenten die alleen wonen. (SB)

• Delta bericht doorlopend over de gevolgen van coronamaatregelen voor studenten en medewerkers. Wil je meepraten? Ga naar onze Facebook of Instagram of stuur ons een e-mail.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl