Eerste glarefabriek opent in Papendrecht

Minister Brinkhorst heeft afgelopen maandag in Papendrecht de eerste glarefabriek van Stork Aerospace geopend. Het in Delft bedachte composietmateriaal komt hier op grote schaal in productie voor de fabricage van panelen voor de nieuwe Airbus A-380.

Stork Aerospace heeft voor de Airbus, het grootste passagiersvliegtuig ooit, 129 orders in de portefeuille. Per toestel zal de fabriek 450 vierkante meter paneel produceren. De verwachting is dat dit zeker tientallen jaren door zal gaan. De eerste Airbus zal in 2005 vliegen en de levensduur van het toestel wordt op dertig jaar geschat. De productie levert de fabriek een omzet op van 30 miljoen euro per jaar.

De Delftse student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Noël Bijl assisteerde Brinkhorst bij de opening. Hij werd vergezeld door prof.ir. Boud Vogelesang, een van de uitvinders van het materiaal. Bijl studeert af op onderzoek naar de verdere ontwikkeling van glare.

Glass reinforced aluminium (glare) is al tientallen jaren in ontwikkeling. Het onderzoek in Delft kreeg een flinke lift toen Airbus het materiaal in 2001 uitkoos voor de fabricage van de romp. Het materiaal is tot 25 procent lichter dan dezelfde hoeveelheid aluminium, dat normaliter wordt gebruikt als vliegtuighuid. (RZ)