Teamwerk is volgens Leon Huijbers, manager van FD-MMS, voorheen het AVC, de sleutel voor een goede invoering van ict in het onderwijs. ,,Wij nemen binnen het ICTO-project graag de ‘c’ voor onze rekening en anderen de ‘i’ en de ’t’.’
‘
Sinds mei 2000 is Leon Huijbers de manager van de business-unit Multi Media Service (MMS). MMS adviseert, coördineert, produceert, verhuurt en verkoopt media- en communicatie middelen ten behoeve van de TU en is onderdeel van de Facilitaire Dienst (FD). Hiervoor was hij werkzaam bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Als projectmanager hield hij zich met uiteenlopende zaken bezig zoals commercials voor Postbus 51 of de begeleiding van het voorlichtingstraject van de tweede Heijnenoord tunnel. ,,Ik ben dus gewend te werken in teams met mensen met een uiteenlopende achtergrond. Ook bij de uitwerking van ict in het onderwijs, stuur ik aan op een samenwerking tussen de diversiteit van betrokkenen. Voor de invoering hiervan heb je een programmeur nodig, een docent, een onderwijskundige en iemand die creatief met deze nieuwe technische hulpmiddelen kan omgaan. Dat laatste zien wij als de toegevoegde waarde van MMS. Maar als je samenwerkt als een eenheid komt dit het totaal product ten goede, omdat iedereen elkaar met de eigen expertise kan ondersteunen.”
Studiegids
Vooral studenten vinden het belangrijk dat de universiteiten haast maken met de invoering van ict in het onderwijs. Dat onderstreept Huijbers door een voorval op de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam aan te halen. Hier gingen de studenten in staking omdat gegevens over het rooster niet op internet beschikbaar waren. ,,Ondertussen is de faculteit overgestapt op een digitale studiegids. De huidige generatie studenten is opgegroeid met de mogelijkheden van het digitale tijdperk en wil hiervan gebruikmaken tijdens de studie.”
MMS ziet als eerste stap de noodzaak om gegevens % bijvoorbeeld van een dictaat % te digitaliseren en deze mediaonafhankelijk op te slaan. Vanuit deze database is het mogelijk de gegevens op te halen en ze vervolgens % afhankelijk van de wens van de afnemer – gereed te maken voor print, internet of een cd-rom. ,,Het is niet zo dat het directe contact tussen docent en student zal verdwijnen. Het vergroot de mogelijkheden om dezelfde kennis op meerdere manieren te verspreiden. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om het aanbod van bijscholing % of life long learning % nationaal en internationaal uit te breiden. Door een college en het bijbehorende dictaat te bewerken voor internet stellen docenten medewerkers van bedrijven in het buitenland in staat om in te loggen om een bijscholingscursus bij de TU Delft te volgen.”
In het reguliere onderwijs van de TU kunnen digitale bestanden aan Blackboard – de digitale leeromgeving die op de TU Delft als onderwijsportal is gekozen – worden gekoppeld. ,,Hierdoor vergroot je de mogelijkheden voor docenten en studenten om met elkaar in contact te komen. Studenten kunnen direct vragen stellen aan de onderwijsgevenden. Daarnaast kunnen docenten simulatieprogramma’s mee sturen, die de kennis uit het dictaat ondersteunen en studenten extra oefenmateriaal verschaffen.”
Imago
Om ict in het onderwijs in te voeren moet organisatorisch een flinke ommezwaai worden gemaakt. ,,De techniek is er wel maar de organisaties zijn er nog niet op toegerust. Digitalisering is de eerste stap. Wij weten hoe we data moeten opslaan maar hoe maak je deze vervolgens op de juiste manier toegankelijk en stel je dit aan eendiversiteit van afnemers, anytime-anywhere, ter beschikking? MMS heeft voldoende kennis en ervaring om hierover te kunnen adviseren.”
Een goede inbedding van ict in het onderwijs komt volgens Huijbers ook het internationale imago van de TU Delft ten goede. ,,Het is een uitstekende manier om je te onderscheiden van andere universiteiten en studenten uit andere landen te overreden om voor Delft te kiezen.”
Teamwerk is volgens Leon Huijbers, manager van FD-MMS, voorheen het AVC, de sleutel voor een goede invoering van ict in het onderwijs. ,,Wij nemen binnen het ICTO-project graag de ‘c’ voor onze rekening en anderen de ‘i’ en de ’t’.”
Sinds mei 2000 is Leon Huijbers de manager van de business-unit Multi Media Service (MMS). MMS adviseert, coördineert, produceert, verhuurt en verkoopt media- en communicatie middelen ten behoeve van de TU en is onderdeel van de Facilitaire Dienst (FD). Hiervoor was hij werkzaam bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Als projectmanager hield hij zich met uiteenlopende zaken bezig zoals commercials voor Postbus 51 of de begeleiding van het voorlichtingstraject van de tweede Heijnenoord tunnel. ,,Ik ben dus gewend te werken in teams met mensen met een uiteenlopende achtergrond. Ook bij de uitwerking van ict in het onderwijs, stuur ik aan op een samenwerking tussen de diversiteit van betrokkenen. Voor de invoering hiervan heb je een programmeur nodig, een docent, een onderwijskundige en iemand die creatief met deze nieuwe technische hulpmiddelen kan omgaan. Dat laatste zien wij als de toegevoegde waarde van MMS. Maar als je samenwerkt als een eenheid komt dit het totaal product ten goede, omdat iedereen elkaar met de eigen expertise kan ondersteunen.”
Studiegids
Vooral studenten vinden het belangrijk dat de universiteiten haast maken met de invoering van ict in het onderwijs. Dat onderstreept Huijbers door een voorval op de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam aan te halen. Hier gingen de studenten in staking omdat gegevens over het rooster niet op internet beschikbaar waren. ,,Ondertussen is de faculteit overgestapt op een digitale studiegids. De huidige generatie studenten is opgegroeid met de mogelijkheden van het digitale tijdperk en wil hiervan gebruikmaken tijdens de studie.”
MMS ziet als eerste stap de noodzaak om gegevens % bijvoorbeeld van een dictaat % te digitaliseren en deze mediaonafhankelijk op te slaan. Vanuit deze database is het mogelijk de gegevens op te halen en ze vervolgens % afhankelijk van de wens van de afnemer – gereed te maken voor print, internet of een cd-rom. ,,Het is niet zo dat het directe contact tussen docent en student zal verdwijnen. Het vergroot de mogelijkheden om dezelfde kennis op meerdere manieren te verspreiden. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om het aanbod van bijscholing % of life long learning % nationaal en internationaal uit te breiden. Door een college en het bijbehorende dictaat te bewerken voor internet stellen docenten medewerkers van bedrijven in het buitenland in staat om in te loggen om een bijscholingscursus bij de TU Delft te volgen.”
In het reguliere onderwijs van de TU kunnen digitale bestanden aan Blackboard – de digitale leeromgeving die op de TU Delft als onderwijsportal is gekozen – worden gekoppeld. ,,Hierdoor vergroot je de mogelijkheden voor docenten en studenten om met elkaar in contact te komen. Studenten kunnen direct vragen stellen aan de onderwijsgevenden. Daarnaast kunnen docenten simulatieprogramma’s mee sturen, die de kennis uit het dictaat ondersteunen en studenten extra oefenmateriaal verschaffen.”
Imago
Om ict in het onderwijs in te voeren moet organisatorisch een flinke ommezwaai worden gemaakt. ,,De techniek is er wel maar de organisaties zijn er nog niet op toegerust. Digitalisering is de eerste stap. Wij weten hoe we data moeten opslaan maar hoe maak je deze vervolgens op de juiste manier toegankelijk en stel je dit aan eendiversiteit van afnemers, anytime-anywhere, ter beschikking? MMS heeft voldoende kennis en ervaring om hierover te kunnen adviseren.”
Een goede inbedding van ict in het onderwijs komt volgens Huijbers ook het internationale imago van de TU Delft ten goede. ,,Het is een uitstekende manier om je te onderscheiden van andere universiteiten en studenten uit andere landen te overreden om voor Delft te kiezen.”
Comments are closed.