Een ton voor zonnecelauto en graffiti-architectuur

De zonnecelauto van TU-studenten en de graffiti-architectuur van TU-docent Marc Maurer hebben de Nationale Millennium Prijsvraag gewonnen.

De zonnecelauto won honderdduizend gulden in de categorie wetenschap, milieu- en watermanagement. Het voorstel voor een nieuw soort architectuur die is gebaseerd op de vormen die graffiti-kunstenaars gebruiken, won in de categorie cultuur % beeldende kunst. In totaal loofden de Stichting Nederland Cultuur en Innovatie 2000, opgericht door de ministeries van EZ en OCW, prijzen uit in acht categorieën. Zo’n tweehonderd ontwerpers deden een gooi naar het prijzengeld.

,,We blazen de karakteristieke vormen van graffiti-kunstenaars op tot driedimensionale elementen waar je doorheen kunt lopen”, aldus ir. Marc Maurer, deeltijddocent bij Bouwtechnologie. Hij deelt zijn prijs met graffiti-pioniers ir. Boris Tellegen, tevens afgestudeerd IO’er, en Ronald van der Voet. ,,Om meer bekendheid te krijgen, willen we met het geld T-shirts drukken en speelgoed maken waarmee we onze graffiti-architectuur verbeelden.”

De andere prijswinnaars, zes TU-studenten die een zonnecelauto bouwen voor een wedstrijd in Australië, gebruiken het geldbedrag voor vliegtickets en hun verblijfskosten. De World Solar Challenge vindt volgend jaar november plaats. Inmiddels hebben de studenten andere sponsors gevonden, waaronder de Rabobank, die de motor betaalt. Het bedrijf European Plastic Manufactures gaat gratis mallen maken om in een windtunnel te testen. ,,We hopen dat NUON de zonnecellen gaat financieren. Ook zijn we nog in gesprek over een gratis verzekering van de auto”, aldus woordvoerster Rosalie Puiman.

Voor graffiti-architectuur zie http://masterplan.ooo.nl/p2001.html

Voor graffiti-architectuur zie http://masterplan.ooo.nl/p2001.html