Eén studie, twee systemen

De Delfst-Leidse opleiding life science and technology (lst) krijgt geen bindend studieadvies, ook al wil de faculteit dat graag.De Delfts-Leidse opleiding life science and technology krijgt geen bindend studieadvies.

De faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) had het college van bestuur om toestemming voor bindend studieadvies gevraagd, om het onderscheid met Leiden op te heffen. Maar het colllege heeft dat deze week verboden. ,,Het leek ons vreemd om binnen de universiteit één opleiding anders te behandelen”, aldus collegevoorzitter De Voogd.

De faculteit TNW is teleurgesteld. ,,Life science and technology is geen samenwerking tussen Delft en Leiden, maar één opleiding”, zo benadrukt dr. Paul Scholte, secretaris van het managementteam van TNW. Maar volgens de wet is er nog steeds sprake van twee opleidingen. Studenten moeten dan ook kiezen waar ze zich inschrijven. Zo’n 60 procent kiest dit jaar officieel voor Delft.

De situatie is hoe dan ook verwarrend. Jeroen de Grebber van de facultaire studentenraad van TNW: ,,Een Leidse student lst zal na het krijgen van een negatief studieadvies in beroep kunnen gaan tegen verwijdering van de opleiding omdat hij ook ingeschreven staat als student lst in Delft.”

Zowel de facultaire studentenraad als secretaris Scholte dringen aan op overleg tussen de Leidse en Delftse colleges van bestuur. Scholte hoopt dat lst in de toekomst met het gezamenlijke Delfts-Leidse college kan overleggen en ook met de gezamenlijke facultaire studentenraden.

De Delfts-Leidse opleiding life science and technology krijgt geen bindend studieadvies. Tenminste, wat betreft de Delftse studenten aan de opleiding. Voor Leidse lst-studenten geldt wel een bindend studieadvies.