Een streepje voor

Minister van onderwijs Loek Hermans vindt dat vrouwen met een gezin een streepje voor moeten krijgen bij hoge wetenschappelijke posities. Vrouwelijke academici met kinderen hoeven bij gelijke geschiktheid minder publicaties op hun naam te hebben staan. Wat vinden Delftse medewerkers hiervan?

Johan Hendriks, hoofd P&O Civiele Techniek & Geowetenschappen

,,Met dit idee stelt Hermans de universiteit voor een dilemma. De ambitie van de universiteit is de kwaliteit hoog te houden, maar zo versoepel je toch de voorwaarden. Aan de andere kant realiseren we ons dat vrouwen de helft van de bevolking vormen en dat we daar als universiteit bar weinig mee doen.”

Prof.dr.ir. Hans Mooij, hoogleraar theoretische en toegepaste natuurkunde

,,Ik houd niet van publicaties tellen. Als mensen minder tijd hebben gehad voor hun werk in verband met een gezin is het logisch dat ze minder hebben gepubliceerd. En daar moet je dan rekening mee houden. Ik ben erg voor positieve acties voor meer vrouwen. Maar van rekensommetjes als ‘vrouwen mogen drie publicaties minder hebben’ moet ik niets hebben. Je moet gewoon het geheel beoordelen.”

Dr. Eva Coplakova, ud’er bij Informatietechnologie & Systemen

,,Ik ben het totaal niet met minister Hermans eens. Zulke maatregelen berokkenen meer schade dan ze goed doen. Een gezin is geen reden om minder publicaties te eisen, ook niet voor een man. ”

Prof.dr.ir Guus Berkhout, cvb-lid

,,Ik ben überhaupt niet zo onder de indruk van het áántal publicaties, het gaat om kwaliteit. Tegenwoordig misschien nog wel meer om hoe iemand in een team meedraait. Want achter elke belangrijke publicatie staat nu een team van onderzoekers. Ik zou Hermans’ idee willen vertalen in een flexibele opstelling van de universiteit, bijvoorbeeld wat betreft werktijden. Zodat vrouwen met een gezin goed mee kunnen draaien in een onderzoeksteam.”

Roel van Raak, voorzitter studentenraadscommissie Onderwijs en onderzoek

,,Wij zien meer in het wegnemen van drempels. Flexibele werktijden kunnen bijvoorbeeld helpen. Maar die moeten voor iedereen gelden. Man of vrouw. Achter positieve discriminatie staan we in principe niet.”

Simona van der Wal, adjunct-directeur Kindercentrum Knotz

,, Tegenwoordig wordt het ouderschap niet meer gezien als een baan, maar dat is het wel. Ik vind dat je daar absoluut rekening mee moet houden. Dit plan van de minister lijkt me daarom een goed idee.”

Prof.ir. Wijnand Dalmijn, decaan faculteit Ontwerp, Constructie enProductie

,,Wat de minister zegt, kan niet. Kwaliteit meten we hier helaas aan het aantal publicaties. Dus gelijke geschiktheid met minder artikelen bestaat niet.”

Drs. Ankie Bruens, promovendus bij Civiele Techniek

,, Graag zou ik meer vrouwen aan de TU zien, maar uitzonderingsposities zie ik niet zo zitten. Je wilt je plaats niet danken aan je vrouwzijn maar aan je verdiensten. Het idee van Hermans vind ik beter als het ook voor mannen met een gezin telt.”

Drs. Gabrielle Muris, beleidsmedewerker diversiteit

,,In principe vind ik positieve actie een verdedigbaar middel om meer vrouwen binnen te halen. Anders duurt het wel erg lang. Maar om dat te koppelen aan het hebben van kinderen vind ik geen goed idee. Zo leg je de verantwoordelijkheid voor het gezin weer bij de vrouw. En ook vrouwen zónder kinderen hebben last van het ‘glazen plafond’. Het is een beter idee om taken waar vrouwen vaak relatief meer tijd in steken dan mannen meer te gaan waarderen in selectieprocedures. Dan denk ik bijvoorbeeld aan onderwijs, organisatietalent en managementkwaliteiten.”

Johan Hendriks, hoofd P&O Civiele Techniek & Geowetenschappen

Prof.dr.ir. Hans Mooij, hoogleraar theoretische en toegepaste natuurkunde