Directeuren zoeken heil elders

De centrale organisatie van de TU Delft, deze zomer volop in reorganisatie, ziet zijn eerste directeuren naar elders vertrekken.André Loos, directeur van het Business Service Center (BSC), vertrekt naar de in Utrecht gevestigde stichting Weten.

Drs.ing A. Loos (43), verkeerskundige van origine, werkte sinds maart 2000 bij het BSC. Zijn nieuwe werkgever heeft een ‘landelijke schakelfunctie’ op het gebied van de publieksvoorlichting over wetenschap en techniek en organiseert onder andere de Nationale Wetenschapsweek. De stichting Weten is een zelfstandige, publieke organisatie die draait dankzij bijdragen van overheid en bedrijfsleven. Loos krijgt een veertigtal medewerkers onder zich. Hij begint op 1 juli.

Eerder dan hij zelf verwachtte vertrekt ook Luke Disney, ‘senior adviseur’ bij het adviesbureau Bikker en als zodanig waarnemend hoofd van de Marketing- en Communicatiegroep van de TU Delft. Er was sprake van dat Disney tot 1 augustus zou blijven, zodat hij de afwikkeling van de reorganisatie kon meemaken, maar het college van bestuur heeft besloten zijn contract per 1 mei niet te verlengen. De leiding van de marketing- en communicatieafdeling komt voorlopig terug bij het oorspronkelijke hoofd drs. Jos Veldhoven, totdat een nieuwe, ‘zware’ directeur is gevonden. Het was altijd de bedoeling dat de Canadese politicoloog en econoom Disney (31) slechts tijdelijk voor de TU Delft zou werken.

André Loos, directeur van het Business Service Center (BSC), vertrekt naar de in Utrecht gevestigde stichting Weten. De TU Delft heft BSC op in het kader van de ‘Herbezinning’, zoals de reorganisatie van de centrale diensten heet. In het Business Service Center heeft de TU Delft haar activiteiten op het grensvlak van wetenschap en bedrijfsleven ondergebracht. Het centrum houdt zich onder andere bezig met contractonderzoek, kennisoverdracht, de hulp aan beginnende technologiebedrijven en de exploitatie van TU-octrooien. Ook de wetenschapswinkel, of wat daarvan over is, valt onder het ruim veertien arbeidsplaatsen tellende BSC. De TU Delft brengt de taken van het BSC ten dele onder bij de faculteiten en bij de nieuwe onderneming Delft Enterprises.