Diplomaplicht portiers kost verenigingen geld

Het CDA wil dat studentenverenigingen ontzien worden als portiers binnenkort verplicht worden om een diploma te halen. Alle uitsmijters in de horeca moeten vanaf 1 juli over een speciaal diploma beschikken, zo staat in een nieuwe wet.

De oppositiepartij was bang dat het studentenleven te veel onder druk zou komen te staan door de regel, want het halen van een portiersdiploma kost zo’n vijfduizend gulden per persoon. Verenigingen zouden dat bedrag steeds opnieuw moeten betalen, omdat er doorgaans steeds verschillende leden bij de deur staan.

Volgens de minister is er niks aan de hand. De studenten kunnen een gediplomeerd portier inhuren. Of ze kunnen ervoor kiezen niemand aan de deur te zetten. Het is namelijk niet verplicht om een uitsmijter te hebben. Het CDA neemt geen genoegen met dit antwoord, omdat de verenigingen wél portiers aan de deur willen. Alleen heeft de minister ‘personen die beveiligingswerkzaamheden verrichten’ voor ogen, terwijl het de verenigingen om ‘lidmaatschap-controleurs’ gaat. Het CDA wil nu expliciet van de minister horen dat deze ‘controleurs’ een ontheffing krijgen van het diplomagebod.

Het CDA trok aan de bel, nadat de studentenverenigingen in Groningen een brief van de politie ontvingen. Daarin stond dat zij aan de nieuwe wet moeten voldoen. Burgemeester Wallage van Groningen heeft inmiddels gezegd dat sociëteiten een ontheffing krijgen als zij een beveiligingsplan opstellen. Voorzitter Joris Blankers van de Landelijke Kamer van Verenigingen weet niet of inmiddels meer studentenverenigingen zijn aangeschreven. Voor zover bekend hebben Delftse verenigingen geen brief gekregen. (HOP/IdV)

Alle uitsmijters in de horeca moeten vanaf 1 juli over een speciaal diploma beschikken, zo staat in een nieuwe wet. Dat geldt ook als zij de deur van een studentensociëteit of sportkantine bewaken, heeft minister Korthals van justitie geantwoord op kamervragen van het CDA.