Dictatenemancipatie

,,In de praktijk blijken aan premiesystemen nogal wat moeilijkheden en soms ook principiële bezwaren te kleven. Een groot bezwaar is de wekelijkse schommeling van de inhoud van het loonzakje. Dat is voor volwassen kostwinners en voor hun vrouwen, die daaruit het huishouden draaiende moeten houden, vaak moeilijk te aanvaarden.”

Beelden van stamppot met reuzel, Polygoonjournaal en melkflessen dringen zich op het netvlies. Volgens de catalogus van de TU-bibliotheek publiceerde hoogleraar (’68-’93) P.C.A. Malotaux het dictaat in 1969. Waarmee de man van veel blaam is gezuiverd: tweeverdieners waren toen nog een zeldzaamheid. Wie als voorletters P.Ch.A. invult krijgt op zijn beeldscherm zelfs het publicatiejaar 1000. Malotaux was dus allerminst ouderwets: hij schreef zijn dictaat ver voordat de boekdrukkunst werd uitgevonden.

Iedere TU-student heeft een rij blauwwit gekafte dictaten op de boekenplank met als ondertitel ‘voorlopige versie’ en vervolgens een niet al te recent jaartal. De inhoud van dit drukwerk bestaat vaak uit antieke typemachineletters en afbeeldingen die variaties vormen op het zwarte vlak. Maar ook een recent jaartal op het kaft vormt geen garantie voor een hedendaagse inhoud. Getuige onderstaand fragment uit het dictaat ‘Industriële Organisatie A, deel 2 (2000/2001)’. Op bladzijde dertig staat daarin de volgende constatering over personeelsbeoordelings- en beloningssystemen: