Desgevraagd

In de Russische Oeral is een smaragd van 1,4 kilo te koop.De smaragd is gevonden in de buurt van de geboorteplaats van ex-president Boris Jeltsin en heet daarom ‘President’.

Deze president is ongeveer 3,1 miljoen gulden waard.

,,Een smaragd is een mineraal van het beriltype”, weet drs. Maaike van Tooren desgevraagd. De museumbeheerder van het mineralogisch-geologisch museum bij Technische Aardwetenschappen heeft wel een paar berilstenen in haar collectie. ,,Een mooie heldergroene is een smaragd. Is de beril blauwgroen, dan heet het een aquamarijn. De stenen hebben de meeste waarde als edelsteen. Is de steen niet zo helder, dan wordt het element beryllium eruit gewonnen, een lichtgewicht metaal vergelijkbaar met aluminium.”

,,Ons woord bril komt trouwens van beril. In de oudheid werd het namelijk gebruikt als kijkglas”, vertelt Van Tooren.

Smaragden worden over de hele wereld gevonden, in allerlei verschillende gesteentes. Van Tooren: ,,Dat betekent dat ze ook op verschillende wijzen gevormd worden. Ik vermoed dat zo’n groot kristal van 1,4 kilo gevormd is door langzame kristallisatie uit magma, waarschijnlijk in een gang.” Koelt het magma heel snel af, dan ontstaat er basalt. Daar zitten ook kleine kristallen in, maar die zijn niet met het blote oog zichtbaar. Van Tooren: ,,Koelt het magma op redelijk grote diepte heel langzaam af, dan kan graniet ontstaan. De puien van C&A zijn daarvan gemaakt.”

Tuinderskassen

Diamanten ontstaan meestal ook op grote diepte, doordat hitte en druk uitgeoefend worden op koolstof. Deze edelstenen kunnen echter ook zelf worden gemaakt. Dr.ir. Ria Okkerse is afgelopen maandag gepromoveerd op het opschalen van synthetische diamantproductie. Okkerse: ,,Meestal wordt diamant gemaakt door het proces in de aardkorst na te bootsen. Dat levert echter maar kleine kristallen op. Wij maakten diamant door een normale lasbrander, gevoed met zuurstof en een relatief grote hoeveelheid acetyleen, te richten op een gekoelde plaat. Door de overmaat aan acetyleen en de activering hiervan tot reactieve componenten in de hete vlam, vormt zich een dun laagje diamant van hoge kwaliteit op de gekoelde plaat.” Met de methode konden plaatjes van een halve centimeter doorsnee en honderd micrometer dik worden gemaakt. Okkerse probeerde de plaatjes wat groter te maken.

Helaas kan Okkerse zich nu niet behangen met zelfgemaakte kroonjuwelen: ,,Toen we begonnen, dachten we nog wel ‘the sky is the limit‘. Wij zouden de tuinderskassen wel van diamant maken, zodat die niet meer kapot gaan in een hagelbui. Maar helaas: het opschalen was lastig, omdat het moeilijk is vlammen te simuleren. Bovendien is acetyleen heel duur. Je kunt beter echte diamanten kopen.”

In de Russische Oeral is een smaragd van 1,4 kilo te koop.

De smaragd is gevonden in de buurt van de geboorteplaats van ex-president Boris Jeltsin en heet daarom ‘President’. Deze president is ongeveer 3,1 miljoen gulden waard.

Tuinderskassen