Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Denk en praat mee over de Amsterdamse Schommelpont

Steeds meer mensen wonen er in Amsterdam-Noord, maar pontjes blijven de meest gebruikte vorm van oeververbinding. Discussies over capaciteitsvergroting over het IJ beperken zich tot meer bruggen en tunnels. Ingenieur Paul van Milligen (81) ergert zich daaraan. Hij kwam enkele jaren geleden met een spectaculair ontwerp voor een schommelpont. Zelf spreekt hij van, iets gewaagder, een ‘Swingerset’.

Het Parool omschreef de (denkbeeldige) ervaring als volgt: ‘Met misschien wel vijfhonderd man tegelijk in een goudkleurige, titanium capsule over het water van het IJ scheren, hangend aan kabels met een lengte van honderd meter. Het is een kabelbaan, maar dan veel lager. Energiezuinig, want deze sprong over het IJ wordt voortgedreven door de zwaartekracht: het schommelprincipe.’

Schets Schommelpont
Schets van de schommelpont. (Beeld: Paul van Milligen)

Het ontwerp doet menig ingenieurshart sneller kloppen, maar er leven ook talloze vragen over veiligheid, haalbaarheid, kosten en risico’s. TU-alumnus Daniël van Duijn organiseert op 21 november bij het AMS Instituut op het voormalig Marineterrein in Amsterdam een discussiebijeenkomst hierover. ‘Ik wil wat mensen bij elkaar trommelen om het ontwerp kritisch door te lichten. Het lijkt me erg leuk om daarbij knappe koppen uit te nodigen van mijn Alma Mater’, schreef hij Delta.

  • Op de bijeenkomst van donderdag 21 november 2024 tussen 15.00 en 17.00 uur zal ontwerper Paul van Milligen zijn ontwerp toelichten bij AMS Institute, Kattenburgerstraat 5, 1018 JA Amsterdam. Schrijf je in en denk en praat mee.

Comments are closed.