Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Brug bezwijkt in stijl

Na 30 jaar bij de TU mocht dr.ir. Cor van der Veen vorige maand voor het eerst een echte brug opofferen voor de wetenschap.
De oude plaatbruggen uit de jaren 1950-1960, waar Friesland er 200 van heeft liggen, zijn veiliger en sterker dan verwacht.

Niet alleen was er meer belasting voor nodig om de brug te kraken dan verwacht, ook de manier waarop de brug sneuvelde stelde de onderzoekers onder leiding van dr.ir. Cor van Veen (CiTG) tevreden.

In eerste instantie had Van der Veen 300 ton last besteld om de brug mee te kraken. Dat is vergelijkbaar met zes opgestapelde vrachtwagens. De Ruitenschildtbrug bij Vierhuis in Friesland gaf echter geen krimp.

Pas bij 350 ton belasting begonnen zich scheuren te vormen onder de brug. Enkele millimeters breed en vijf meter lang in de dwarsrichting onder de brug. Ook toen de belasting opgevoerd werd naar 380 ton (19 maal de maximaal toegestane aslast ter plaatse) bezweek de brug niet, maar de scheuren werden wel wijder en bovendien zakte een brugpijler anderhalve centimeter de grond in.

Van der Veen wilde weten of de plaatbrug plotseling kan gaan bezwijken en liet daarom de last vlak naast een pijler plaatsen. De doorbuiging is daar minder dan midden tussen twee pijlers in, maar de kans op een plotselinge afscheuring van het brugdek, het zogenaamde ‘bros bezwijken’ is daar het grootst.

“Bij bezwijking door doorbuiging waarschuwt de brug ruim voordat hij het begeeft”, legt Van der Veen uit. Een inspecteur ziet scheuren ontstaan en de beherende instantie heeft dan tijd om maatregelen te nemen. En brosse breuk vindt plotseling plaats zonder waarschuwende scheuren vooraf.

Van der Veen is, net als Rijkwaterstaat en de provincie Friesland, verheugd dat een brosse breuk niet optrad, ondanks dat de hele opstelling er op gericht was om die te veroorzaken. Kennelijk is de kans op een brosse breuk miniem, en is de veiligheid van de plaatbruggen met jaarlijkse inspecties goed te handhaven.

“Er is geen reden tot ongerustheid” vat dr.ir. Sonja Fennis, een van de projectleiders van het onderzoek, het resultaat samen voor de plaatselijke pers.

Van der Veen is de provincie Friesland dankbaar voor het beschikbaar stellen van de brug voor dit bijzondere staaltje destructief onderzoek. Rijkswaterstaat en provincie betaalden de uitvoering. De proef vond plaats van 20-22 augustus 2014.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.