Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Delftse zonne-auto rijdt bloed stollende race tegen de Belgen

Het Delftse Brunel Solar Team speelt in de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika momenteel haasje-over met het Belgische team Agoria.

De Delftse driewieler op zonnestroom rijdt momenteel door Zuid-Afrika. (Foto: Jorrit-Lousberg)

Afgelopen vrijdag 9 september ging in Johannesburg de Sasol Solar Challenge van start: een achtdaagse race voor zonneauto’s dwars door Zuid-Afrika over een afstand van 2.500 kilometer. Het team dat binnen de gestelde tijd de meeste kilometers maakt, wint de race. Daarvoor is de route voorzien van ‘loops’ die de teams meerdere keren kunnen ronden om de kilometerteller omhoog te jagen.

Vlak voor de race kreeg het Delftse team een fikse tegenslag te verduren. De nieuwe motor, hun geheime wapen in de race, was niet beschikbaar. Door allerlei vertragingen konden de tests niet worden afgerond waardoor de motor niet mocht worden ingezet tijdens de race. Er restte geen andere keus dan de vorige ‘oude’ elektromotor te blijven gebruiken in de Nuna 11s.

De Delftenaren kregen straftijd

De eerste racedag, vrijdag 9 september, eindigde fantastisch voor het Delftse team met een voorsprong van 100 kilometer op de sterkste concurrent, het Agoria Solar Team van de Universiteit Leuven. Het Delftse team kon twee rondjes van 50 kilometer extra rijden terwijl de Belgen kampten met pech aan de volgwagen.

De volgende dag bleek dat het Delftse team iets te lang was doorgegaan. Ze kregen daarom 18 minuten straftijd opgelegd en moesten de andere teams zien vertrekken. Daardoor was aan het eind van de dag de voorsprong geslonken tot 60 kilometer.

Zondag 11 september, de derde dag van de race, kwamen de Belgen voorbij. Het ging om een extra ‘loop’ van 80 kilometer over slecht wegdek bij bewolkt weer die de Belgen wel konden ronden, maar het Nederlandse team, dat het wat voorzichtiger deed, niet. Gevolg: de Belgen begonnen deze maandag met (slechts) 20 kilometer voorsprong.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.