Studentenleven

Delftse medailleregen bij World University Games in China

Negen Delftse studenten namen begin augustus deel aan de World University Games in Chengdu, China. Dat leverde maar liefst zes medailles op voor roeiers en roeisters.

De Gouden mannenacht met Sander Hazelaar (4e van links) en Vosse Meijssen (2e van rechts). (Foto: Rob Cubben)

Voorheen bekend als Universiade zijn de World University Games (WUG) een tweejarig hoogtepunt in de internationale studentensport. Veel atleten vierden hun eerste successen op de WUG en stootten dan door naar Europese en wereldkampioenschappen. Dat schrijft Rob Cuppen, hoofd van de Nederlandse delegatie, in het deelnemersboekje. De World University Games 2023 vonden tussen 28 juli en 8 augustus plaats in Chengdu, centraal China.

Delftse studenten namen deel aan roeien en schermen. De mannenacht won goud met Sander Hazelaar en Vosse Meijssen (beiden lid van DSR Proteus-Eretes) aan boord. De vrouwenacht won zilver mede dankzij Maartje Damen (Laga), Annelouk van Mierlo en Marije IJpma (beiden Proteus). De vrouwenvierzonder won brons. Ook daarin roeide Annelouk van Mierlo (Proteus) mee.

Andere Delftse roeiers grepen net naast de medailles. Dat waren Niels van Vliet en Jurgen van der Hoorn (beiden lid van DSRV Laga) en Lisa Keurentjes (Proteus).

Eerstejaars student klinische technologie Koen Walet nam daarnaast deel aan het onderdeel schermen.

De zilveren vrouwenacht met Maartje Damen (boven rechts),  Annelouk van Mierlo (boven 2e van links) en Marije IJpma (onder rechts). (Foto: Rob Cuppen)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl