Delftse mbo’er weet OWee nog niet te vinden

In steeds meer studentensteden doen mbo’ers mee aan de algemene introductiedagen. Maar ze zijn nog niet overal welkom, of ze weten de introductiedagen niet te vinden.

Op de website van de OWee, de Delftse introductieweek, spreekt men over een ‘meerdaags evenement voor alle aankomende eerstejaars studenten van de TU Delft, Hogeschool InHolland en de Haagse Hogeschool’. Dat ook mbo-studenten welkom zijn, blijkt niet uit de tekst. Toch was dat voor het dertiende jaar op rij wel het geval, vertelt liaison community relations Alex Lokhorst. “Maar geen een mbo-student schreef zich uiteindelijk in.”

In Eindhoven kregen zevenhonderd mbo’ers toegang tot het gezamenlijke introductiefeest voor alle nieuwe studenten. Volgens het Eindhovens Dagblad een “loos gebaar”, want voor hbo’ers en wo’ers waren er in totaal vijfduizend kaarten beschikbaar.

Toch loopt Eindhoven voorop, vergeleken met andere steden. Bij de Eurekaweek in Rotterdam waren mbo’ers niet welkom. In Maastricht mochten mbo’ers wel meedoen aan de introductiedagen, maar kwamen ze niet. Slechts vijf mbo’ers schreven zich in. En Leiden heeft het op de website over de “officiële introductieweek van de Universiteit Leiden”, terwijl sinds 2014 ook hbo’ers eraan deelnemen en er sinds vorig jaar ook ruimte is voor maximaal honderd mbo’ers.

Meer aandacht

De laatste jaren is er meer aandacht voor de positie van mbo’ers. Sinds 2020 heten ze voor de wet ‘student’ in plaats van leerling. Sindsdien bevechten ze met meer of minder succes de toegang tot studentenhuizen en studentencafés.

(HOP, OL/Delta, MvdV)