Introduction Programme

Workshops voor nieuwe masterstudenten: ‘Vrienden maken is net als puzzelen’

Een workshop hoe je vrienden maakt, een lesje Nederlands, een uitleg over het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel, een voorbereiding op fietsen in Nederland: deelnemers aan het Introduction Programme voor masterstudenten konden woensdag kiezen uit elf soorten workshops om Nederland en de TU Delft te leren kennen.

'Global Initiative' was een andere workshop die TU-studenten konden volgen (Foto: Thijs van Reeuwijk).

“Wie heeft er al wel eens gefietst in Nederland?” In de grootste collegezaal van onderwijsgebouw Echo steken woensdagmiddag zo’n 10 van de 44 deelnemers weifelend hun hand omhoog.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

Ze hebben allemaal gekozen voor de workshop fietsveiligheid die wordt gegeven door de Fietsersbond.  Met behulp van een powerpointpresentatie vertellen twee fietsbondvrijwilligers de aanwezige internationale studenten uit welke onderdelen een veilige fiets bestaat en hoe ze zich moeten gedragen op de weg. Hun belangrijkste boodschap? “Nederlanders kennen de verkeersregels wel, maar houden zich er niet altijd aan. Zorg dat jij dit wel doet en let altíjd op.”

Burn-out preventie

Andere workshops waaruit de aankomende masterstudenten kunnen kiezen gaan over bijvoorbeeld duurzaamheid, burn-outs, de Nederlandse taal, zorgverzekeringen en inclusiviteit. De meeste workshops hebben twee rondes zodat alle studenten de kans krijgen om er bij te zijn. De tweede ronde van de workshop ‘the art of making friends’ trekt een handjevol deelnemers uit onder meer India en China. De workshop wordt gegeven door MoTiv read-more-closed vanuit het idee dat vriendschappen belangrijk zijn voor de mentale gezondheid van iedere student. “Vrienden maken is net als puzzelen”, filosofeert een deelneemster. “Je bent een puzzelstukje en als je een stukje hebt gevonden dat precies past, heb je een vriendschap voor het leven.”

(Foto: Delta)

De Griekse masterstudent Eleni is op de workshop over het Nederlandse (zorg)verzekeringsstelsel afgekomen. Deelnemers leren er onder meer wat een huisarts doet, wanneer ze wel of geen zorgverzekering moeten hebben en wat een aansprakelijkheidsverzekering is. “In Griekenland hebben we helemaal geen huisarts. Daar meld je je meestal gewoon bij het ziekenhuis, zelfs als het bij wijze van spreken een griepje is.” De workshop is echt nuttig, vindt Eleni. “Ik ga hier twee jaar zijn, dan wil je dit soort dingen gewoon weten.”

• Mis niks van onze verslaggeving over de OWee 2024 en check ons dossier.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl