Studentenleven
Sasol Solar Challenge

Delftse Brunel Solar Team ligt halverwege Zuid-Afrikaanse zonnerace derde

Het is een spannende race voor het Brunel Solar Team (voorheen Nuna). Tussen 13 en 20 september rijdt het studententeam de Sasol zonnerace door de Kalahariwoestijn naar Kaapstad. Ze startten op de eerste plaats maar liggen momenteel derde.

Het Brunel Solar Team (TU Delft) startte op vrijdag 13 september stipt om 9.00 uur vanaf pole position. (Foto: Brunel Solar Team)

Translation in progress

“Ik hoop dat ze het vijfde jaar achtereen zullen winnen”, zegt een jonge fan in één van de filmpjes. “The big five!” voegt hij eraan toe met een knipoog naar de vijf wilde diersoorten waarmee een geslaagde safari je oog in oog brengt. Maar chauffeurs Daan, Huub, Laurens en Lennard hebben weinig oog voor grootwild. Ze houden hun ogen op de weg en proberen tijd te maken voor een extra lus onderweg.

In de race die vrijdag 13 september begon, wint het team dat de meeste kilometers weet te rijden tussen start en finishtijd. Meestal is er halverwege een lus in de route waarmee extra kilometers gewonnen kunnen worden, al moet je natuurlijk wel zeker weten dat je op tijd binnen zult zijn.

En dan is er altijd de kans op materiaalpech onder deze extreme omstandigheden. Zo heeft het TU Delft Brunel Solar Team al een motor moeten vervangen vanwege oververhitting.

Vanaf dag 1 is is het stuivertje wisselen tussen het Delftse Brunel Solar Team, het Belgische Innoptus Solar Team en het Solar Team Twente. Innoptus lag na de eerste dag voor met 37 extra kilometers, maar een dag later waren Twente en Delft de Belgen voorbij. Zo wisselt het elke dag aan de top. Het meest actuele overzicht en een live feed biedt het dashboard van het Brunel Solar Team.

Daarop is vandaag 17 september, dag 5 van de race, te lezen: ‘We just passed Twente, putting us in seconed (sic) place for today!” Hoera voor Nuna. Er wachten nog drie bloedspannende dagen want de onderlinge verschillen tussen de koplopers zijn minimaal.

• Bekijk de race live op het dashboard van het Brunel Solar Team.
  • Als Brunel deze race als bovenste eindigt is dat inderdaad de vijfde keer dat ze de Sasol winnen zegt Wikipedia.
  • Bekijk filmpjes op het Youtube-kanaal of updates op Instagram.
Na de eerste dag gaan de zonnepanelen omhoog om zoveel mogelijk zonne-energie in de accu te krijgen. (Foto: Brunel Solar Team)

De onderlinge verschillen in de topdrie zijn minimaal en wisselen met de dag.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl