Nieuwe docu ‘Dansen in de Woestijn’ over Nuna 11 in première

Op een bloedhete Delftse Markt werd ‘Dansen in de Woestijn’, de nieuwe film van Bram van Splunteren, woensdag voor het eerst vertoond aan publiek.

In de volle zon genoot het publiek woensdag van de openluchtpremière van ‘Dansen in de Woestijn’. (Foto: Hugo Onink)

• Première gemist? De film draait zondag 27 augustus om 14:00 en woensdag 20 augustus om 19:30 in Filmhuis Lumen in Delft.

In de film volgt Bram van Splunteren het Vattenfall Solar Team, het Delftse studententeam dat zonneauto Nuna 11 bouwde. Zij proberen gedurende de film om tijdens de Bridgestone World Solar Challenge eerste te worden en een trofee toe te voegen aan de goedgevulde prijzenkast van Nuna.

2001, A Solar Odyssee

Het team gaat felle concurrentie niet uit de weg, laat de film zien. Voormalig Nuna-teamcoach Wubbo Ockels, tevens de eerste Nederlandse astronaut en hoogleraar in Delft, benadrukt bij de oprichting dan ook: “Ik doe alleen mee als we winnen”. Zo geschiedde. Het team won als debutant de World Solar Challenge.

Van de daaropvolgende negen races won Nuna er zeven. In 2019 ging het mis toen Nuna X vlak voor de finish in brand vloog en het team letterlijk moest toekijken hoe hun werk in vlammen opging. In de film zien we hoe het Nuna 11-team daarna des te gedrevener gaat voor een nieuwe wereldtitel.

De World Solar Challenge van 2021 ging niet door vanwege de coronacrisis. Na een onzekere periode werd een nieuwe race op poten gezet, waarna het team in Marokko een nieuwe kans kreeg om zichzelf te bewijzen.

Rock ’n roll

Maker van de documentaire Bram van Splunteren is vooral bekend van zijn muziekdocumentaires uit de jaren ‘80 en ’90. Dit project lijkt ver af te staan van zijn normale werk. Toch ziet hij, ondanks het ontbreken van klinkende namen als Nick Cave en Anthony Kiedis, overeenkomsten, legt hij tijdens de persconferentie vlak voor de première uit: “De studenten wisten hoe ze zichzelf moesten zijn voor de camera, en hoe ze hun persoonlijkheden moesten laten zien.”

Hij zag ook een andere parallel tussen muzikanten en de studenten: “Net als in een band is het eindresultaat van de leden die samenkomen meer dan alleen de som der delen. De betrokkenheid en het enthousiasme van de studenten waren ongelooflijk. Dat heeft echt indruk op me gemaakt.”

Bram nam zijn mensgerichte ‘cinema vérité-benadering’ mee naar het project. Met als resultaat dat bijvoorbeeld Laurien de Vos, een van de teamleden, vaak niet eens doorhad dat ze gefilmd werd. “Ik was een beetje bang wat er uiteindelijk in de film terecht was gekomen.”

Nuna 11 tijdens de filmvertoning op de Markt. (Foto: Hugo Onink)

Teamplayer

Ondanks de studievertraging die ze opliep, benadrukt Laurien de positieve aspecten van een jaar lang deel uitmaken van een studententeam. “Ik heb geleerd hoe ik in een team moet samenwerken, dat leerde ik niet in mijn bachelor.” Ze benoemt de ‘atletenmentaliteit’, die ook tot uiting komt in de keuze voor teamcoach Marc Lammers, voormalig Olympisch hockeycoach.

‘Dansen in de Woestijn’ is genomineerd voor de Gouden Reiger, een Nederlandse filmprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een in opdracht gemaakte film of film met een specifieke doelgroep. Uit het juryrapport: “Je bent er echt bij. Goed om te zien zeg! Een práchtig document.”

Welk groter doel heeft Nuna 11, naast het bouwen van de snelste zonneauto? Wijlen Wubbo Ockels wilde met de race het bewustzijn vergroten over de noodzaak van duurzame energie. Het team wil technische grenzen verleggen en laten zien wat de potentie is van zonne-energie. Zijn ruimtereis wakkerde Wubbo Ockels’ verlangen om goed te zorgen voor de ‘enige planeet die we thuis noemen’ aan, vertelde zijn weduwe Joos Ockels tijdens de persconferentie woensdag. “We hebben geen andere plek om te leven.”

Terug naar de Australische outback

Het nieuwe team doet met Nuna 12 van 22 tot 29 oktober in Australië mee aan de Bridgestone World Solar Challenge. De nieuwe auto is wederom beter dan zijn voorganger, vertelt huidige teamleider Lennart Hessels. “Onze batterij is bijna 50 procent energiedichter en ons zonnepaneel bestaat uit meerdere lagen materiaal die het zonlicht in de cellen reflecteren, met een hogere efficiënte als resultaat. Door de cellen gedeeltelijk te overlappen, kunnen we nog meer energie per vierkante meter genereren.” Ook gebruikt het team dit jaar zogeheten ‘bypass-diodes’. Deze maken het mogelijk om de zonnecellen die in het schaduw liggen even te omzeilen, zonder dat de efficiëntie van het hele paneel vermindert.

Net als voorgaande jaren zal de concurrentie weer stevig zijn. Het Brunel Solar Team moet het opnemen tegen de Belgische wereldkampioenen, twee andere Nederlandse teams en zo’n dertien internationale teams. Veel van die teams zijn aanzienlijk groter dan het Delftse. Zullen de achttien studenten in staat zijn om dit jaar te winnen?

• Première gemist? ‘Dansen in de Woestijn’ wordt ook vertoond in Filmhuis Lumen in Delft op zondag 27 augustus om 14:00 uur en woensdag 30 augustus om 19:30 uur. Na de laatste vertoning kunnen kijkers een Q&A bijwonen met mede-regisseur Bram van Splunteren. De documentaire is ook te zien tijdens de filmfestivals IFDA en IFFR. Wie geen Nederlands spreekt, hoeft zich niet te laten afschrikken: de film is Engels ondertiteld.

Oscar Greenwell / Editor