Delfts onderzoek maakt grote kans op Genomics-miljoenen

Het ziet er naar uit dat de TU Delft een sleutelrol krijgt in het Nederlandse Genomics-onderzoek. De NWO heeft een positief oordeel geveld over het voorstel voor het Kluyver Centre of Industrial Fermentation.

Het voorstel is via de onderzoekschool Biotechnical Sciences Delft Leiden ingediend door de Delftse afdeling biotechnologie. Bij het onderzoek zijn de secties industriële microbiologie, bioprocestechnologie, enzymologie, analytische biotechnologie en bioscheidingstechnologie betrokken.

De Nederlandse regering trekt de komende jaren zo’n 190 miljoen euro uit om de moleculaire levenswetenschap (genomica) op de kaart te zetten. De interesse bij Nederlandse universiteiten in deelname aan het zogeheten ‘Zwaartepunt Genomica’ is zeer groot. Dat bleek wel uit het feit dat niet minder dan dertien aanvragen werden ingediend bij het NWO. De voorstellen uit Delft, Leiden, Wageningen en de Universiteit van Amsterdam kregen deze week een goede beoordeling van de internationale jury van het Regieorgaan Genomics. Onderzoeksmanager drs. Patricia Osseweijer noemt het opmerkelijk dat een op industriële fermentatie gericht voorstel door de jury werd uitverkoren boven veel medisch georiënteerde inzendingen.

Genomica is een industrieeltechnologische toepassing van de erfelijkheidsleer. Het draait vooral om biochemische processen, een gebied dat zich uitstrekt van de farmacie tot de voedselindustrie. Rond de genomica hangen hooggespannen verwachtingen: het zou na de ict voor de volgende industriële doorbraak gaan zorgen.

Het Kluyver Centre wil met haar onderzoek de toepassing en innovatie van industriële fermentatieprocessen % in Nederland zeer hoog ontwikkeld – een reuzensprong vooruit laten maken. Daarvoor moet ook nieuw genomica-technologie worden ontwikkeld. Het onderzoek zou onder meer kunnen leiden tot een verbetering van voedingsmiddelen en medicijnen. In het onderzoeksvoorstel worden ook de ecologische en economische voordelen benadrukt.

De Delftse onderzoekers werken nauw samen met partners als TNO, DSM en Heineken. Fermentatie op basis van micro-organismen speelt een grote rol in de Nederlandse industrie. Het programma wordt geleid door onder meer prof. dr.ir. Sef Heijen, prof.dr. Jack Pronk, prof.dr. Cees van den Hondel en prof. Jeroen Hugenholtz.

De NWO heeft een positief oordeel geveld over het voorstel voor het Kluyver Centre of Industrial Fermentation. Delft kan nu door naar de volgende ronde: op 1 juni moet bij het Regieorgaan Genomics een businessplan worden ingediend. De kans is groot dat Delft op miljoenen euro overheidssubsidie kan rekenen.