Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Delfts Blok: bouwkunde-bullshit

We weten best veel. Aan de TU Delft weten wij best veel. En eigenlijk zou de rest van Nederland naar ons moeten luisteren. Maar laten we de blik eens naar binnen richten.

br />
Op de stoep bij Bouwkunde. Het regent, maar gelukkig is er een afdak. We vragen studenten naar hun mening over het gebouw. ,,Vind je het gebouw van Bouwkunde mooi?” Shirley, negendejaars bouwkunde, lacht. Dan twijfelend: ,,Mooi? Als object bedoel je? Nee, eigenlijk niet. Het werkt wel, de gelaagdheid. En de indeling is goed. Maar tegelijk is het door die gelaagdheid ook weer niet goed. Maar mooi? Nee. De bibliotheek vind ik mooi. Bouwkunde niet.”

Juist. Het werkt wel, maar is niet mooi. Volgende.

Charlotte, vijfdejaars: ,,Ik vind het eigenlijk een beetje vervallen. Oud. Het zal vroeger wel mooi zijn geweest. Het nieuwe IO-gebouw, dat is mooi.”

Thomas, achtstejaars bouwkunde, denkt even na over de vraag. ,,Ja. Nu wel. Toen ik aankwam nog niet. Je wordt natuurlijk wel helemaal gehersenspoeld hier op Bouwkunde. En nu zie ik het. Nu snap ik het. Ik denk dat de mens van nature niet heel veel waardering op kan brengen voor koud en kaal beton. Maar nu vind ik het wel mooi. Dus je zou kunnen zeggen dat er ergens is er iets misgegaan. Eigenlijk ben ik het gebouw gaan leren waarderen. Zoals met klassieke muziek. Je moet er wat meer van weten.”

Gaan waarderen, ja. Meer waarderen, okee. Dat zijn allemaal niet bepaald esthetische of emotionele termen. Wat is er precies mooi aan Bouwkunde?

,,Ja, de compositie”, vindt Thomas. ,,Het gebruik van de ruimte. De opbouw van de schijven die gebruikt zijn. Er is een mooie overgang tussen publieke ruimte en… ja weet je, ik kan je nu wel gaan proberen uit te leggen waarom het mooi is, maar eigenlijk is dat natuurlijk gewoon Bouwkunde-bullshit.”

We weten best veel. Aan de TU Delft weten wij best veel. En eigenlijk zou de rest van Nederland naar ons moeten luisteren. Maar laten we de blik eens naar binnen richten.

Op de stoep bij Bouwkunde. Het regent, maar gelukkig is er een afdak. We vragen studenten naar hun mening over het gebouw. ,,Vind je het gebouw van Bouwkunde mooi?” Shirley, negendejaars bouwkunde, lacht. Dan twijfelend: ,,Mooi? Als object bedoel je? Nee, eigenlijk niet. Het werkt wel, de gelaagdheid. En de indeling is goed. Maar tegelijk is het door die gelaagdheid ook weer niet goed. Maar mooi? Nee. De bibliotheek vind ik mooi. Bouwkunde niet.”

Juist. Het werkt wel, maar is niet mooi. Volgende.

Charlotte, vijfdejaars: ,,Ik vind het eigenlijk een beetje vervallen. Oud. Het zal vroeger wel mooi zijn geweest. Het nieuwe IO-gebouw, dat is mooi.”

Thomas, achtstejaars bouwkunde, denkt even na over de vraag. ,,Ja. Nu wel. Toen ik aankwam nog niet. Je wordt natuurlijk wel helemaal gehersenspoeld hier op Bouwkunde. En nu zie ik het. Nu snap ik het. Ik denk dat de mens van nature niet heel veel waardering op kan brengen voor koud en kaal beton. Maar nu vind ik het wel mooi. Dus je zou kunnen zeggen dat er ergens is er iets misgegaan. Eigenlijk ben ik het gebouw gaan leren waarderen. Zoals met klassieke muziek. Je moet er wat meer van weten.”

Gaan waarderen, ja. Meer waarderen, okee. Dat zijn allemaal niet bepaald esthetische of emotionele termen. Wat is er precies mooi aan Bouwkunde?

,,Ja, de compositie”, vindt Thomas. ,,Het gebruik van de ruimte. De opbouw van de schijven die gebruikt zijn. Er is een mooie overgang tussen publieke ruimte en… ja weet je, ik kan je nu wel gaan proberen uit te leggen waarom het mooi is, maar eigenlijk is dat natuurlijk gewoon Bouwkunde-bullshit.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.