Delfts Blok: bouwkunde-bullshit

We weten best veel. Aan de TU Delft weten wij best veel. En eigenlijk zou de rest van Nederland naar ons moeten luisteren. Maar laten we de blik eens naar binnen richten.

br />
Op de stoep bij Bouwkunde. Het regent, maar gelukkig is er een afdak. We vragen studenten naar hun mening over het gebouw. ,,Vind je het gebouw van Bouwkunde mooi?” Shirley, negendejaars bouwkunde, lacht. Dan twijfelend: ,,Mooi? Als object bedoel je? Nee, eigenlijk niet. Het werkt wel, de gelaagdheid. En de indeling is goed. Maar tegelijk is het door die gelaagdheid ook weer niet goed. Maar mooi? Nee. De bibliotheek vind ik mooi. Bouwkunde niet.”

Juist. Het werkt wel, maar is niet mooi. Volgende.

Charlotte, vijfdejaars: ,,Ik vind het eigenlijk een beetje vervallen. Oud. Het zal vroeger wel mooi zijn geweest. Het nieuwe IO-gebouw, dat is mooi.”

Thomas, achtstejaars bouwkunde, denkt even na over de vraag. ,,Ja. Nu wel. Toen ik aankwam nog niet. Je wordt natuurlijk wel helemaal gehersenspoeld hier op Bouwkunde. En nu zie ik het. Nu snap ik het. Ik denk dat de mens van nature niet heel veel waardering op kan brengen voor koud en kaal beton. Maar nu vind ik het wel mooi. Dus je zou kunnen zeggen dat er ergens is er iets misgegaan. Eigenlijk ben ik het gebouw gaan leren waarderen. Zoals met klassieke muziek. Je moet er wat meer van weten.”

Gaan waarderen, ja. Meer waarderen, okee. Dat zijn allemaal niet bepaald esthetische of emotionele termen. Wat is er precies mooi aan Bouwkunde?

,,Ja, de compositie”, vindt Thomas. ,,Het gebruik van de ruimte. De opbouw van de schijven die gebruikt zijn. Er is een mooie overgang tussen publieke ruimte en… ja weet je, ik kan je nu wel gaan proberen uit te leggen waarom het mooi is, maar eigenlijk is dat natuurlijk gewoon Bouwkunde-bullshit.”

Juist. Het werkt wel, maar is niet mooi. Volgende.