Wetenschap

Delftenaren maken ultrakleine transistor

De moleculaire biofysica groep van professor Cees Dekker heeft een transistor gefabriceerd ter grootte van een miljoenste millimeter.

De transistor bestaat uit één enkel molecule % een koolstof nanobuisje. De transistor is het basis rekenelement van elke computer, het levert de bits (0 of 1). Dekker publiceerde begin juli over de vinding in Science.

De afmetingen van de nanotransistor betekenen een record. Huidige commerciële transistors op basis van siliciumtechnologie zijn zo’n duizend maal groter, in de orde van een micrometer. Praktische toepassingen van de nanotransistor zijn echter nog ver weg. Technieken om elektronische circuits te bouwen met de moleculen ontbreken namelijk nog.

Begin augustus verscheen ook een publicatie van Dekkers groep in Nature, de belangrijkste concurrent van Science. Hierin beschrijven de onderzoekers hoe elektronen zich voortbewegen in een enkel koolstof nanobuisje waarop een metallisch laagje is aangebracht. Het blad plaatste de buisjes zelfs op de voorpagina.

Dekker is op dit moment Delfts -en waarschijnlijk ook Nederlands- ’topscoorder’ als het gaat om publicaties in Nature en Science. In vijf jaar schreef hij tien maal voor Nature en eenmaal voor Science. Koolstof nanobuisjes staan niet alleen in de wetenschappelijke belangstelling vanwege de mogelijke elektronische toepassingen, ook als ultralicht constructiemateriaal lijken ze interessant.