Delftenaren lobbyen voor kernenergie

Drie Delftse hoogleraren hebben een stichting opgericht, die kernenergie moet gaan promoten.De fossiele brandstoffen raken op en duurzame energiebronnen zijn niet toereikend om dat op te vangen.

Drie Delftenaren maken deel uit van het bestuur van Kernvisie. Voorzitter is ir. R. Kouffeld, hoogleraar energievoorziening, penningmeester is prof.dr.ir. T van der Hagen. Prof.dr.ir. H. van Dam is lid. De beide laatsten zijn verbonden aan de afdeling reactorfysica van het Interfacultair Reactor Instituut.

Volgens ‘Kernvisie’ is het tegenwoordig mogelijk kernenergie ‘inherent veilig’ te produceren. Alleen de opslag van radioactief afval is een ‘maatschappelijk vraagstuk’. Maar ‘de zeer geringe hoeveelheden afval’ laten zich technisch gezien zonder problemen opslaan, aldus de bestuursleden.

De fossiele brandstoffen raken op en duurzame energiebronnen zijn niet toereikend om dat op te vangen. Wat ligt meer voor de hand dan gebruik te maken van het CO2-arme kernenergie? Zo luidt kort samengevat het betoog van de stichting Kernvisie die vorige maand werd opgericht, maar zich deze week tijdens de Klimaatconferentie aan het publiek presenteerde. De stichting wil naar eigen zeggen de acceptatie van kernenergie bevorderen door objectieve informatie te verstrekken over de voordelen.