Het onderwijs aan de TU Delft krijgt in Nipo-enquêtes steevast zesjes. Rector Karel Wakker wijdt dit deels aan de kritische aard van Delftse student.
Is de Delftenaar inderdaad zo kritisch?
Drs. Jan de Booy, studentendecaan:
,,Delftse studenten hebben in ieder geval zeker niet de neiging om hun eigen opleiding op te hemelen. Ze klagen veel, terwijl ze niet zoveel vergelijkingsmateriaal hebben. Wat dat betreft heeft de universiteit eenzelfde probleem als de Nederlandse Spoorwegen. De NS zou in India het toppunt van efficiency zijn, maar hier wordt steen en been geklaagd. Ik doe het trouwens zelf ook. Ik ben inmiddels zo gewend aan het snelle internet op de TU, dat ik me thuis erger.”
Andrea Cortis, aio bij technische aardwetenschappen, studeerde in Italië en Frankrijk
,,Ik denk niet dat de Delftse student kritischer is dan de Italiaanse of Franse. Studenten klagen overal. Ik merk ook geen groot verschil in niveau. Wel zijn de studenten hier meer toepassingsgericht. Dat komt doordat het onderwijs daar meer nadruk op legt bijvoorbeeld via stages. In Italië en Frankrijk is dat veel minder het geval.”
Igor van der Hel, vijfdejaars ST en bestuurslid van studievereniging TG
,,Ik zit in het landelijk overleg van studieverenigingen scheikundige technologie met studenten uit Eindhoven, Twente en Groningen. Daar merk ik dat Delftenaren hoge eisen stellen. Bij ons tweedaagse lustrumsymposium hadden we bijvoorbeeld als dagvoorzitter de president-directeur research van een divisie van het chemieconcern Montell. In Twente waren ze tevreden met de eigen studieadviseur. Wat dat betreft leggen Delftenaren de lat hoog. Ik denk dat dat ook voor het onderwijs geldt. Wakker heeft wat dat betreft gelijk.
Karen Collet, persvoorlichter TU Delft, werkte enkele jaren in dezelfde functie aan de Universiteit van Maastricht
,,Ook in Maastricht zeiden ze dat de eigen studenten erg kritisch waren vanwege hun bewuste keuze voor probleemgestuurd onderwijs. Meer wil en kan ik er niet over zeggen.”
Paul Diephorst, vijfdejaars Wtb en vice-voorzitter Delft van de Europese studentenvereniging Aegee
,,Mijn Duitse vriendin werd een keer geïnterviewd over haar studie aan de universiteit van Barcelona. Na haar kwam een Delftse aan het woord, die wist precies te vertellen wat er allemaal niet deugde. Ik vind studenten uit Eindhoven en Twente ook altijd wat liever of tammer. Maar kritiek is ook een spel. Ik heb de indruk dat de Delftenaren het graag spelen.”
Dr. Jack Pronk, hoogleraar Microbiologie, doceert ook in Leiden
,,Nee, ik merk geen onderscheid tussen de Delftse en Leidse student, wel tussen Nederlanders en buitenlanders. Ik geef ook tweede fase onderwijs, kopopleidingen waar veel mensen uit het bedrijfsleven en het buitenland aan deelnemen. In hun beoordelingen van de docenten zijn de Nederlanders veel kritischer dan de buitenlanders. Soms op het genante af. Het is goed dat ze kritisch zijn, maar voor buitenlandse gastdocenten is het commentaar soms stuitend.”
Het onderwijs aan de TU Delft krijgt in Nipo-enquêtes steevast zesjes. Rector Karel Wakker wijdt dit deels aan de kritische aard van Delftse student. Is de Delftenaar inderdaad zo kritisch?
Drs. Jan de Booy, studentendecaan:
,,Delftse studenten hebben in ieder geval zeker niet de neiging om hun eigen opleiding op te hemelen. Ze klagen veel, terwijl ze niet zoveel vergelijkingsmateriaal hebben. Wat dat betreft heeft de universiteit eenzelfde probleem als de Nederlandse Spoorwegen. De NS zou in India het toppunt van efficiency zijn, maar hier wordt steen en been geklaagd. Ik doe het trouwens zelf ook. Ik ben inmiddels zo gewend aan het snelle internet op de TU, dat ik me thuis erger.”
Andrea Cortis, aio bij technische aardwetenschappen, studeerde in Italië en Frankrijk
,,Ik denk niet dat de Delftse student kritischer is dan de Italiaanse of Franse. Studenten klagen overal. Ik merk ook geen groot verschil in niveau. Wel zijn de studenten hier meer toepassingsgericht. Dat komt doordat het onderwijs daar meer nadruk op legt bijvoorbeeld via stages. In Italië en Frankrijk is dat veel minder het geval.”
Igor van der Hel, vijfdejaars ST en bestuurslid van studievereniging TG
,,Ik zit in het landelijk overleg van studieverenigingen scheikundige technologie met studenten uit Eindhoven, Twente en Groningen. Daar merk ik dat Delftenaren hoge eisen stellen. Bij ons tweedaagse lustrumsymposium hadden we bijvoorbeeld als dagvoorzitter de president-directeur research van een divisie van het chemieconcern Montell. In Twente waren ze tevreden met de eigen studieadviseur. Wat dat betreft leggen Delftenaren de lat hoog. Ik denk dat dat ook voor het onderwijs geldt. Wakker heeft wat dat betreft gelijk.
Karen Collet, persvoorlichter TU Delft, werkte enkele jaren in dezelfde functie aan de Universiteit van Maastricht
,,Ook in Maastricht zeiden ze dat de eigen studenten erg kritisch waren vanwege hun bewuste keuze voor probleemgestuurd onderwijs. Meer wil en kan ik er niet over zeggen.”
Paul Diephorst, vijfdejaars Wtb en vice-voorzitter Delft van de Europese studentenvereniging Aegee
,,Mijn Duitse vriendin werd een keer geïnterviewd over haar studie aan de universiteit van Barcelona. Na haar kwam een Delftse aan het woord, die wist precies te vertellen wat er allemaal niet deugde. Ik vind studenten uit Eindhoven en Twente ook altijd wat liever of tammer. Maar kritiek is ook een spel. Ik heb de indruk dat de Delftenaren het graag spelen.”
Dr. Jack Pronk, hoogleraar Microbiologie, doceert ook in Leiden
,,Nee, ik merk geen onderscheid tussen de Delftse en Leidse student, wel tussen Nederlanders en buitenlanders. Ik geef ook tweede fase onderwijs, kopopleidingen waar veel mensen uit het bedrijfsleven en het buitenland aan deelnemen. In hun beoordelingen van de docenten zijn de Nederlanders veel kritischer dan de buitenlanders. Soms op het genante af. Het is goed dat ze kritisch zijn, maar voor buitenlandse gastdocenten is het commentaar soms stuitend.”
Comments are closed.