Onderwijs

De visie mag niet wijken

Voor de geïntegreerde universiteit van de toekomst is een compacte campus met veel gemeenschappelijke activiteiten noodzakelijk. Een tramlijn past daar in geen geval in.

/strong>

Collegevoorzitter Nico de Voogd benadrukt het keer op keer: de visie op de universiteit van de toekomst is het belangrijkst. Die universiteit kan niet meer bestaan uit een verzameling disciplines, ondergebracht in faculteiten. De nieuwe universiteit moet haar capaciteit geïntegreerd inzetten voor belangrijke maatschappelijke thema’s zoals ‘de stad als complex systeem’ en ‘duurzaamheid’. De campus moet bij die toekomstvisie aansluiten. Ze moet tot samenwerking uitnodigen door het aanbieden van gemeenschappelijke voorzieningen op het middenterrein, zoals onderwijsruimtes en horeca en door een prettige sfeer uit te stralen. Dat zijn dus de belangrijkste uitgangspunten voor een stedebouwkundig masterplan. De beslissingen over het openbaar vervoer moeten daar van afgeleid zijn, betoogt De Voogd. Al voor Francine Houben aan het werk ging om een masterplan op te stellen, was duidelijk dat er een verkeersvrije campus moest komen. Dat was ook de reden dat het ontwerp van de vorige architect van het masterplan, stedebouwkundige Riek Bakker, geen genade kon vinden in de ogen van De Voogd.

De handtekeningenactie van de afgelopen weken kwam dus rijkelijk laat. Ruwweg argumenteren de handtekeningen-aanbieders dat een tram over de Mekelweg voor een betere bereikbaarheid van de TU zorgt en de levendigheid van de campus verhoogt. De Voogd toont zich niet onder de indruk. ,,Je moet een keuze maken: vind je de visie op de universiteit van de toekomst het belangrijkst of de bereikbaarheid van de voorkant van onze gebouwen. Voor ons is die keuze evident.” Bovendien is het nog maar de vraag of de bereikbaarheid minder wordt, meent De Voogd. De TU sluit zich in zijn ogen zeker niet af voor de buitenwereld. ,,Vanaf de Schoemakerstraat loop je in drie minuten naar de Mekelweg. Binnen zes à zeven minuten ben je de hele campus over. Voor fiets- en wandelverkeer blijft de campus open. Straks komen er zo’n 1500 studentenkamers in het middengebied bij. Binnen de campus zullen er op elk moment van de dag fietsers en wandelaars zijn.”

En wat gaat het college zelf doen? Nu verplaatst het zich bij voorkeur per dienstauto over de campus. De Voogd: ,,Wij gaan ook lopen. Dat kan straks ook gemakkelijk in een compacte campus. Vanuit ‘Blauwe Scheikunde’ aan het begin van de Mekelweg of een nieuw gebouw op de plek van het huidige tankstation kunnen we uitstekend de campus bestrijken.”

Voor de geïntegreerde universiteit van de toekomst is een compacte campus met veel gemeenschappelijke activiteiten noodzakelijk. Een tramlijn past daar in geen geval in.

Collegevoorzitter Nico de Voogd benadrukt het keer op keer: de visie op de universiteit van de toekomst is het belangrijkst. Die universiteit kan niet meer bestaan uit een verzameling disciplines, ondergebracht in faculteiten. De nieuwe universiteit moet haar capaciteit geïntegreerd inzetten voor belangrijke maatschappelijke thema’s zoals ‘de stad als complex systeem’ en ‘duurzaamheid’. De campus moet bij die toekomstvisie aansluiten. Ze moet tot samenwerking uitnodigen door het aanbieden van gemeenschappelijke voorzieningen op het middenterrein, zoals onderwijsruimtes en horeca en door een prettige sfeer uit te stralen. Dat zijn dus de belangrijkste uitgangspunten voor een stedebouwkundig masterplan. De beslissingen over het openbaar vervoer moeten daar van afgeleid zijn, betoogt De Voogd. Al voor Francine Houben aan het werk ging om een masterplan op te stellen, was duidelijk dat er een verkeersvrije campus moest komen. Dat was ook de reden dat het ontwerp van de vorige architect van het masterplan, stedebouwkundige Riek Bakker, geen genade kon vinden in de ogen van De Voogd.

De handtekeningenactie van de afgelopen weken kwam dus rijkelijk laat. Ruwweg argumenteren de handtekeningen-aanbieders dat een tram over de Mekelweg voor een betere bereikbaarheid van de TU zorgt en de levendigheid van de campus verhoogt. De Voogd toont zich niet onder de indruk. ,,Je moet een keuze maken: vind je de visie op de universiteit van de toekomst het belangrijkst of de bereikbaarheid van de voorkant van onze gebouwen. Voor ons is die keuze evident.” Bovendien is het nog maar de vraag of de bereikbaarheid minder wordt, meent De Voogd. De TU sluit zich in zijn ogen zeker niet af voor de buitenwereld. ,,Vanaf de Schoemakerstraat loop je in drie minuten naar de Mekelweg. Binnen zes à zeven minuten ben je de hele campus over. Voor fiets- en wandelverkeer blijft de campus open. Straks komen er zo’n 1500 studentenkamers in het middengebied bij. Binnen de campus zullen er op elk moment van de dag fietsers en wandelaars zijn.”

En wat gaat het college zelf doen? Nu verplaatst het zich bij voorkeur per dienstauto over de campus. De Voogd: ,,Wij gaan ook lopen. Dat kan straks ook gemakkelijk in een compacte campus. Vanuit ‘Blauwe Scheikunde’ aan het begin van de Mekelweg of een nieuw gebouw op de plek van het huidige tankstation kunnen we uitstekend de campus bestrijken.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.