De passie van… Mohammed Sabet, onderzoeker aan de faculteit Bouwkunde

De houten obelisk is ooit vervangen door een veel te kort stenen exemplaar. Nu wil de provincie Utrecht het bouwwerk als historisch monument restaureren, inclusief te korte obelisk. Maar de piramide is geen historische monument, het is een wiskundig instrument met bijzondere verhoudingen op nationaal en internationaal niveau.

De piramide staat volgens gegevens uit het dagboek van generaal Marmont op een basis van 150 voet en is 45 graden steil. De hoogte is dan ruim 114 voet. Maar hoe lang één voet is staat nergens vermeld. Nu blijkt de afstand tussen de piramide en de Onze Lieve Vrouwenkerk in Amersfoort precies in een verhouding van 1:225 te staan met de hoogte van de piramide. De zo berekende lengte van één voet heeft een Gulden Snedeverhouding met de Franse meter die in 1795 werd geïntroduceerd.

Verder maakt de piramide internationaal gezien een 30-60-90- driehoek tussen de meridianen door Parijs en Austerlitz. De korte zijde is daarbij circa drie lengtegraden op de aardbol. De basisdiagonaal van de piramide is onder een hoek van vijftien graden gedraaid waardoor deze loodrecht staat op de lijnen Parijs-Austerlitz en Jeruzalem-Austerlitz. En zo bevat de piramide nog een aantal meetkundige geheimen. Hij heeft een directe relatie met de bakermat van onze beschaving.

Na restauratie zullen de sporen die zijn achtergelaten door generaal Marmont onachterhaalbaar zijn veranderd. Ik ben voor verder bestuderen door professionals om zo meer kennis naar voren brengen. Vervolgens zou ik graag zien dat de piramide helemaal wordt herbouwd. Vooralsnog is de toekomst van het bouwwerk onzeker. De toekomst van het onderzoek is in ieder geval wel veiliggesteld: een bouwkundestudente wil afstuderen op het grand design van piramide en landschap.”

,,Geen bouwwerk dat mij zo aan het hart ligt als de piramide van Austerlitz. Sinds 1995 doe ik onderzoek naar de meetkundige geheimen van de piramide, een paar keer per jaar bezoek ik de plek tussen Zeist en Woudenberg. De piramide is in 1804 gebouwd in opdracht van Napoleon, na zijn overwinning in de slag bij Austerlitz in Tsjechië. De piramide bestaat uit aarden plaggen bekroond door een houten obelisk.