De kinderziektes zijn grotendeels verdwenen

De tijd van pijnlijke incidenten lijkt voorbij: op de faculteiten heeft men geleerd de tekortkomingen van de nieuwe informatiesystemen te omzeilen.

.chap Na rampjaar 2000 groeiend optimisme over Baan, Peoplesoft en Volg+

Een loflied op Baan, een ode aan Peoplesoft, een jubelzang op Volg+. Wie op zulke geluiden hoopt als hij de telefoon oppakt om bij de faculteiten te informeren over de laatste stand van zaken, komt bedrogen uit. Maar toch. Het informatiesysteem-Nirwana mag nog niet bereikt zijn, de tijd van pijnlijke incidenten lijkt voorbij.

2000 was een jaar waarin het optimisme over Baan (financiële administratie, in de breedste zin van het woord), Peoplesoft (human resource management) en Volg+ (studiegegevens) flinke deuken opliep. Je zult maar je salarisverhoging niet terugzien op het bankafschrift, omdat de mutaties in Peoplesoft niet goed kunnen worden doorgegeven. Ander voorbeeld: het uitstel van een propedeuse-uitreiking, omdat Volg+ met alle verschillende regeltjes van faculteiten voor het halen van propedeuse-examens nog niet uit de voeten kan.

Het ergste leed lijkt inmiddels geleden. Volg+ ligt niet meer plat, weet Ellen Touw. Als hoofd van de dienst Onderwijs, Onderzoek en Studentenzaken (OOS) van civiele techniek kreeg ze vorig jaar regelmatig met dat probleem te maken. Wel zijn de verwerkingstijden nog steeds lang. ,,Het bekende geluid van de pruttelende koffiemolen.” En nog steeds zijn er dingen die niet werken, zegt ze.

,,De kinderziektes zijn grotendeels verdwenen”, vertelt Ellie Pauw, hoofd personeel en organisatie bij Technische Natuurwetenschappen (TNW). ,,Zeker als het gaat om de basisinformatie. Maar juist omdat Peoplesoft zo’n veelomvattend programma is, blijkt het soms lastig de rest eruit te krijgen. Je kunt mensen niet zomaar doodgooien met lukrake informatie. We hebben een informatiemanager gevraagd om na te denken over welke informatie we precies uit het systeem willen krijgen.”

Crista Muilman (P&O, TNW): ,,De situatie nu is niet perfect, maar wel stukken beter dan in 2000. We kennen de tekortkomingen van het systeem en houden er rekening mee.” Ze vervolgt: ,,We zouden wel graag informatie over zaken als loopbaanplannen, opleidingsplannen en kostenverdeling van salarislasten genereren” De rapportage-tool Business Objects (zie kader) moet dat makkelijker gaan maken.

,,Baan biedt negenduizend puzzelstukjes, en je moet precies weten welke je wel en welke je niet gebruikt.” Zo vat Willem Overdijk, hoofd financieel economische zaken bij Bouwkunde, het probleem samen. Het valt niet mee om een systeem dat zowel geschikt is voor de TU als voor Boeing, op maat van de universiteit te snijden. Welke modules wil je gebruiken? Wat wil je in het systeem stoppen, wat wil je eruit halen? Hoe voer je nieuwe gegevens in? Voor wie is de informatie bestemd? Lastige vragen. De invoering van de systemenviel bovendien samen met reorganisatieslagen, de komst van de euro en de millenniumproblematiek.

Overdijk: ,,Het heeft niet zoveel zin om naar schuldigen te zoeken, of je af te vragen wat achteraf anders had gemoeten. Elke universiteit loopt tegen deze problemen aan, of men nu voor SAP of Baan kiest.”

Business Objects, digitaal doorgeefluik

Knap frustrerend om als gebruiker uit een systeem als Baan of Peoplesoft niet snel de informatie te kunnen trekken die je nodig hebt.

Onlangs nam de TU een softwarepakket in gebruik dat het probleem lijkt te gaan verhelpen. Met Business Objects kan de gebruiker veel makkelijker de informatie in de honderden databasetabellen achter de grote softwarepakketten benaderen en met die gegevens rapportages ‘genereren’. Bovendien kun je met het programma ook verschillende systemen aan elkaar knopen % Baan en PeopleSoft bijvoorbeeld % wat vaak interessante managementinformatie oplevert. Bijvoorbeeld wat betekent de ontwikkeling van het personeelsbestand voor ons budget?

,,Voor Baan en PeopleSoft is net een stukje klaar”, vertelt programmamanager ir. Bert van Zomeren. ,,En bij een aantal faculteiten loopt een Business-Objectspilot voor Volg+. We krijgen heel goede berichten.”

Ook bij de faculteiten hoor je positieve geluiden. Rest de vraag of de informatiesystemen zelf niet in staat hadden moeten zijn om snel ‘informatie op maat’ te leveren. Wat Baan betreft ‘zijn de geleerden het daarover niet eens’, zegt Van Zomeren diplomatiek. En wat Volg+ aangaat: Hans van Schagen (hoofd onderwijsadministratie bij civiele techniek) had inderdaad graag uit het programma zelf willen halen, wat nu met Business Objects wordt gerealiseerd.

.chap Na rampjaar 2000 groeiend optimisme over Baan, Peoplesoft en Volg+

Business Objects, digitaal doorgeefluik