De hockeylimiet: vijf bier

Maar na de rust bogen de TU-studenten een 1-2 achterstand om in een 4-2 winst.

,,De spelers van Westland speelden afbraakhockey”, zei aanvoerder Pepijn Cuppen na afloop. ,,Ze hockeyden heel fysiek en wij werden daarin meegetrokken. Het was vooral in het begin een rommelige wedstrijd. Dat was in ons nadeel, want wij moeten het meer hebben van combinaties en een goede techniek. Gelukkig konden we in de tweede helft ons eigen spel spelen. Dat resulteerde in een paar mooie doelpunten.”

In de afgelopen jaren liep Dopie enkele malen op het nippertje promotie mis. Dit seizoen is de concurrentie in de eerste klasse echter groot. De doelstelling van de Delftenaren: bij de eerste vijf teams op de ranglijst eindigen, hoe goed de andere teams ook partij geven. Want Dopie is misschien een studentenvereniging, maar er moet nog steeds gepresteerd worden. Van de spelers wordt verwacht dat ze twee keer per week fanatiek en serieus trainen. En de zwaarste regel is misschien nog wel het drinkverbod op zaterdagavond. ,,Wie niet komt trainen, zit op de bank. En wie drinkt en speelt, staat tijdens de wedstrijd ook langs de kant”, stelt aanvoerder Cuppen. ,,Of nou ja, laat ik het zo zeggen: we verwachten dat onze spelers zichzelf de avond voor een wedstrijd niet bezuipen. Kijk, vijf biertjes dat kan natuurlijk nog wel. Maar vijf is wel de limiet.” (DR)

Erwtensoep als lokkertje

De regen en kou kon vorige week niet op een beter moment komen voor het bestuur van schaatsvereniging Els. De 25 kilo erwtensoep die de schaatsers vanwege hun vijfjarig bestaan in de aula uitdeelden, werd binnen een mum van tijd weggewerkt door voorbijgangers.

ELS (een afkorting voor Effe Lekker Schaatsen) begon vijf jaar geleden als een initiatief van tientallen schaatsfanaten. Inmiddels heeft de vereniging om en nabij de honderd leden. De schaatsclub grijpt het lustrum van dit jaar aan om meer naamsbekendheid te krijgen, en ook meer schaatsers te werven. ,,Zodra het een beetje stevig gaat vriezen, zullen we op het slootje bij de aula staan om schaatsles te geven”, aldus voorzitter Paul Ruijgrok.

ELS is niet alleen op zoek naar schaatstalent. Ook studenten die puur voor hun plezier de ijzers onderbinden, zijn welkom. ,,We hebben wel schaatsers die tegen de Nederlandse top aanzitten, maar een heleboel andere leden kunnen maar net een bocht nemen. Toch schaatsen ook zij al wedstrijden. Want het is gewoon hartstikke leuk om een keer met een startschot te vertrekken en dan een hele baan voor jezelf te hebben.” (DR)

De hockeyers van Dopie klimmen langzaam naar de subtop van de eerste klasse. Zondag lieten ze zich een helft lang afbluffen door tegenstander Westland. Maar na de rust bogen de TU-studenten een 1-2 achterstand om in een 4-2 winst.

Erwtensoep als lokkertje