Nieuwe cateraar

De Coffee Star op het IO-plein blijft, maar twee andere koffiebars verdwijnen

De koffiebarretjes op de faculteiten EWI en CiTG moeten per half juli stoppen. De nieuwe campuscateraar Appèl wil op deze locaties met een eigen koffieconcept verder.

(Foto: Tyler Nix/Unsplash)

Dat laat een woordvoerder van Appèl weten in antwoord op vragen van Delta. Die vragen volgden uit het nieuws dat de Coffee Star op het plein voor de faculteit Industrieel Ontwerpen mag blijven, ondanks dat ook Starbucks in de running was voor die plek. De kleine Coffee Star-truck op de begane grond van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) en de bar van LIT Espresso op de eerste etage van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) moeten echter wel stoppen.

Beide bedrijven waren onderaannemers van Cirfood, dat per half juli verdwijnt als cateraar op de campus. Hoewel de TU voorkeuren kan meegeven, bepaalt Appèl zelf met welke partijen het wel en niet verder gaat. De Coffee Star op het IO-plein biedt zo’n volledig concept, aldus de Appèl-woordvoerder, dat de cateraar dat de beste optie vindt. Voor de bars bij EWI en CiTG geldt dat niet. “We hebben er goed over nagedacht, maar ons eigen concept is wat uitgebreider en daarmee beter voor die beide locaties”, aldus de woordvoerder.

‘Ook wij hebben vele vaste gasten en alleen maar student-medewerkers’
Matthias van Beek, LIT Espresso-eigenaar

De eigenaars van de concepten die verdwijnen zijn vanzelfsprekend teleurgesteld. Coffee Star-directeur Jan Willem Keus vond EWI een leuke plek, zegt hij. Hij kan zich richten op de twee andere locaties die overblijven (die in de TU Delft Library zou altijd al blijven wegens een ander contract) en hij wil ook met de foodtruck naar evenementen en free zones (plekken buiten op de campus waar bijeenkomsten gehouden kunnen worden) blijven gaan.

Voor LIT Espresso-eigenaar Matthias van Beek valt het doek wel. De bar bij CiTG was de enige vestiging van zijn bedrijf. Hij zat er sinds vijf jaar. “Ik had me er al bij neergelegd”, laat hij weten. “Toen ik van de Coffee Star bij IO hoorde, was ik wel verbaasd en dat is eigenlijk een understatement. Ook wij hebben vele vaste gasten en alleen maar student-medewerkers.” Toch staat het besluit van Appèl in deze wel vast, aldus de woordvoerder van de cateraar.

Overigens zijn nog niet alle gesprekken met mogelijke onderaannemers klaar. Daarom kan de Appèl-woordvoerder nog geen uitspraken doen over bijvoorbeeld welke foodtrucks blijven of komen. Hetzelfde geldt voor de vraag of de medewerkers van Cirfood die werkzaam zijn op de campus allemaal overstappen naar de nieuwe cateraar. Zij krijgen een coa-conform aanbod van Appèl, maar de keuze is aan henzelf. Ook die gesprekken zijn nog niet allemaal afgerond.

Appèl opent zijn eerste vijf bedrijfsrestaurants op 17 juli. In de weken erna volgen andere locaties, afhankelijk van de zomeropeningstijden van de TU.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl