Cursus etiquette

Victor Joosten, voorzitter van studentenpartij Aag

,,Wij vinden het belangrijk dat mensen algemene vaardigheden hebben. Het draagt bij aan je algemene ontwikkeling, zodat je meer kunt dan waar je voor bent opgeleid. Het moet wel vrijwillig zijn, een cursus aan de Mekelweg 10 is daarom een leuk idee.”

Jeroen van der Asdonk, voorzitter van OJV de Koornbeurs

,,Ik kan me niet helemaal vinden in wat Peter Verheij beweert. Je bent een saaie dispartner als je alleen maar oppervlakkige kennis te bieden hebt. Als ik echt in wijn geïnteresseerd ben, dan verdiep ik me er liever grondig in. Als je van ál die dingen die Verheij beschrijft wat moet afweten, blijf je altijd aan de oppervlakte.”

Jan Wouter van den Berg, vice-voorzitter van studentenpartij Oras

,,In bepaalde kringen gelden kledingvoorschriften en worden bepaalde omgangsvormen verwacht. Stel dat een collega van mijn vader bij mijn ouders over de vloer komt in een zwart T-shirt met ‘Black Metal’ erop, dan heb je natuurlijk een heel andere verstandhouding met iemand. Voorschriften bestaan nu eenmaal, en als je je daaraan aanpast, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Het kan geen kwaad om te doen alsof je van alles wat afweet. Maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om dat niet te doen, daarin is iedereen vrij.”

Floris Kuijpers, preses van het Delftsch Studenten Corps

,,Ik vind het goed dat Verheij zoiets initieert, al is het aan iedereen individueel om daaraan mee te doen. Bij de universiteit ligt de focus op de techniek. Bij het corps zijn er mogelijkheden aanwezig om je te ontwikkelen. We organiseren wijnproeverijen en er zijn regelmatig lezingen. Zo hebben we laatst nog Jaap de Hoop Scheffer op bezoek gehad. Ik draag overigens bruine brogues, omdat ik ze mooi vind. Het is van oudsher iets typisch Delfts. Maar als ik ga solliciteren doe ik wel zwarte schoenen aan.”

Karel Wakker, rector magnificus

,,Een uitstekend initiatief van Peter Verheij. In het stuk heb ik overigens niet gelezen dat de Delftse student geen fatsoen of beschaving heeft. Verheij vraagt aandacht voor het feit dat je in je latere baan ook van andere zaken wat moet afweten. Als je met je baas uit eten gaat, moet je niet in je open sandalen verschijnen. Het is handig om te weten hoe je je moet bewegen in een milieu waarin je dagelijks verkeert. Ik vind het passen in het kader van TU Delft als vooraanstaande universiteit. Als ik nu student was, zou ik zeggen: doe me maar zo’n cursus.”

David Keuning, afgestudeerd bouwkundige en Deltamedewerker

,,Verheij noemt zich zelfgenoegzaam ‘elitair’. Het spreekt immers vanzelf dat hij over alle kennis beschikt die hij in zijn artikel tentoonspreidt. Op mij komt zijn betoog eerder snobistisch over. Natuurlijk is algemene ontwikkeling van groot belang voor de persoonlijke ontwikkeling, maar als de behoefte daaraan niet van binnenuit komt, dan blijft het oppervlakkig. Verheij wil niet weten om te weten, maar om mee te kunnen praten in de ‘boardroom‘. Iemand die de uitdrukking ‘onwijs gaaf’ gebruikt, heeft volgens Verheij last van acute taalarmoede. Hijzelf geeft met zijn geforceerd toegediende weetjes blijk van acute kennisarmoede. Ik vraag me af wat erger is.”

Peter Verheij, directeur Studenten Service Centrum

,,Het is ongelofelijk! Ik hang de hele dag aan de telefoon met de pers, radio en tv. Van allerlei kanten krijg ik uitnodigingen en aanbiedingen. Nee, dat had ik nooit verwacht. Ik ben overigens verkeerd geciteerd in de Telegraaf. Daarin stond: Verheij gaat fatsoenslessen geven. Ik heb het woord fatsoen nooit genoemd. Er zijn heel fatsoenlijke mensen die dit soort dingen niet weten. En andersom zijn er mensen die het wel weten maar toch horken zijn. Of de cursus doorgaat kan ik nog niet zeggen. Ik moet nagaan hoe we dat vorm gaan geven. Ik denk aan een soort proefzitting, waarin we samen met studenten kunnen afbakenen wat ze leuk vinden. Belangstelling is er in ieder geval genoeg.”

TU-studenten moeten les krijgen in etiquette en culturele vorming voordat ze de maatschappij ingaan, vindt Peter Verheij, directeur van het Studenten Service Centrum. Zo’n cursus moet studenten kennis over taal, wijn, politiek, muziek en omgangsvormen bijbrengen. Is dat nodig?

Victor Joosten, voorzitter van studentenpartij Aag

Jeroen van der Asdonk, voorzitter van OJV de Koornbeurs