Opinie

[Column] Waarom is Nederland zo duur?

Student Bas Rooijakkers komt er tijdens een tripje naar Zweden achter dat bijna alles in Nederland duurder is. Behalve alcohol.

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

Samen met vrienden bezocht ik laatst Stockholm om een vriend op te zoeken die een semester in het buitenland studeert. Ik was nog nooit in Zweden of een ander Scandinavisch land geweest, maar ze stonden voor mij bekend als relatief duur vergeleken met andere Europese landen. Nu ik er ben geweest, kan ik zeggen dat dat verschil er niet is. Sterker nog, sommige dingen in Nederland zijn duurder.
Ik schaam me ervoor, maar ik ben naar Stockholm gevlogen. Ik nam de trein naar Schiphol vanuit Delft: een uurtje, kosten 11 euro. Vanaf het vliegveld vlakbij Stockholm was het ongeveer een uur reizen met de trein, metro en bus naar de hoofdstad. Overal kon ik betalen met mijn bankpas en de hele reis kostte me 3,50 euro. In Stockholm kon ik voor 3 euro een stadsfiets voor een week huren. Vergelijk dat maar met een NS-fiets voor een dag. Betekent dat dat NS gewoon duur is? Ja, maar er waren ook andere dingen waar mijn innerlijke Nederlander erg blij van werd. Bijna elke winkel had kortingen voor studenten, elke plek heeft gratis water, je kunt goedkoop lunchen bij Ikea. Hierdoor leek Scandinavië niet zo duur. Als ik dan hier in Delft naar de Aula loop voor een lunch, betaal ik snel 4 tot 5 euro voor een broodje.

Elke weldenkende student krijgt vandaag voor het laatst een geldinfuus van DUO

Iedereen merkt dat Nederland duurder wordt, de inflatie treft Nederland nu eenmaal harder dan de meeste Europese landen. Dat zou aan de geliberaliseerde energiemarkt liggen. Maar ik, en veel andere studenten, zullen het vooral in de maanden december en januari merken. Recent kwam TU-student Joep de Jong met een handige ‘truc’ waarbij je je rente over je studieschuld kunt vastzetten als je voor januari 2023 stopt met lenen. Hierdoor profiteer je van een lagere rente van 0,46 procent. Dit betekent dat elke weldenkende student vandaag hun laatste geldinfuus van DUO krijgt en daarvan moet leven tot ongeveer eind januari. Dit zijn de maanden dat mensen het meest stoken en dat er veel gevierd wordt. Goedkoop zal het niet worden. Misschien dat studenten nu eerder naar de warme universiteit komen, er wordt in ieder geval minder bier uitgedeeld.

Het voelt vreemd dat een Scandinavisch land tegenwoordig even duur is als Nederland. Je vraagt je af waarom het hier allemaal zo duur is. Ik dacht dat we het hier goed geregeld hadden. Inmiddels ben ik alweer een week terug, en je merkt dat één ding ongelooflijk duur was in Stockholm: alcohol. Als je uitgaat betaal je snel 7 euro voor een biertje. Wat dat betreft is het hier nog niet zo slecht. Samenvattend: het nodige was te betalen maar het leuke was heel duur. Ze mogen daar gaan nadenken over een prijsplafond voor alcoholica.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers