Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Column: Jan van Neerven

Time passing

Aan het eind van een bewogen jaar laat columnist Jan van Neerven zich inspireren door een dirigent die terugkeert naar zijn geboorteland om daar iets op te bouwen.

Jan van Neerven zit op een bruggetje

(Foto: Sam Rentmeester)

In het gedicht Gozaran (Time passing) beschreef de Perzische dichteres Forough Farrokhzad de onvermijdelijkheid van het verstrijken van de tijd, terwijl je probeert vast te houden aan verblekende herinneringen. De slotregels:

mijn smartelijke liefde is zo vervuld
van angst voor het verval
dat mijn hele wezen tilt als ik naar je kijk
het is alsof ik uit het raam kijk
en mijn ene, mijn enige boom zie
ik zie je in de herfst
als een beeld op het oppervlak
van stromend water, zo complex
dag en nacht
dag en nacht
dag en nacht
laat me vergeten
wat je bent
wat je bent, één ogenblik maar
een ogenblik van leegte
dat me wekt uit de wildernis?
laat me vergeten

Deze regels vormen het motto van een prachtige documentaire van Frank Scheffer over Nader Mashayekhi, die zijn opleiding tot dirigent in Europa heeft genoten en op latere leeftijd terugkeert naar zijn geboorteland Iran in de hoop daar de muziek van Gustav Mahler tot klinken te brengen.
In adembenemende close-ups van de jonge musici van het Tehran Symphony Orchestra kijken we naar de repetitie van het breekbare Uhrlicht uit Mahlers 2e symfonie. Terwijl de muziek langzaam uitklinkt zien we de dirigent lopen in een overweldigend decor van woestijn en bergen terwijl hij reflecteert over stilte: ‘We have forgotten silence. We have forgotten the fact that in order to hear sound, we need silence. If there is no silence, we will be restrained from hearing different sounds.’
Dat laatste is moeilijk in de Iraanse maatschappij, waar poëzie en het geschreven woord centraal staan: ‘The probleem is not making music, it is hearing music.’

Liefde voor het vak, docentschap, toewijding – thema’s die wij als academici herkennen

Het is een documentaire die universele thema’s aanspreekt: leven voor je idealen, liefde voor het vak, docentschap, toewijding – thema’s die wij als academici herkennen, idealen die ook ons aandrijven. Mashayekhi hoopt culturen te verbinden door muziek.
Maar wat met moeite werd opgebouwd is vaak makkelijk stuk te maken. Tegen het einde van de documentaire valt Mashayekhi’s droom in duigen als het maken van muziek door het nieuw gekozen Iraanse regime verboden wordt.
Gedesillusioneerd keert hij terug naar het Westen, al hoopt hij met zijn muziek een klein zaadje te hebben geplant. Hij geeft zijn idealen niet op: hij bezoekt de Estse componist Arvo Pärt en bespreekt met hem zijn project om diens stuk Fratres op traditionele Perzische instrumenten tot klinken te brengen.

Volgende week bereik ik een mooie ronde leeftijd – eveneens een moment waarop je onvermijdelijk stilstaat bij het verstrijken van de tijd. Met het eindejaarsverlof voor de deur verheug ik me op wat stilte, op een paar mooie wandelingen door het winterbos.

Jan van Neerven is Antoni van Leeuwenhoek professor in de wiskunde aan het Delft Institute of Applied Mathematics (EWI), waar hij de sectie Analyse leidt. Hij is auteur van meerdere boeken op zijn vakgebied, ontving van NWO een vidi- en vici-subsidie, en is hoofdredacteur van Indagationes Mathematicae. In 2024 is hij gekozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen.

Columnist Jan Van Neerven

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

J.M.A.M.vanNeerven@tudelft.nl

Comments are closed.