Opinie

[Column] Geen gemekker, bier is lekker

De regels in de OWee zijn te streng, vindt Bas Rooijakkers. Want wat werkt beter bij het ontdooien van sociale spanningen dan een paar verfrissende drankjes?

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

De OWee, de sprankelende ontmoetingsweek voor nieuwe Delftse studenten, staat voor mij symbool voor de tijd waarin Delft zich van zijn meest bruisende kant laat zien. De sfeer is doordrenkt van gezelligheid, muziek vult de lucht en overal ontstaan nieuwe vriendschappen. Dit jaar kon ik helaas niet deelnemen vanwege mijn afstuderen, maar de herinneringen aan deze levendige periode blijven helder. De OWee is een uitnodigend venster waarin Delft op zijn best schittert. Het is echter teleurstellend dat sommige aspecten van deze week worden ingeperkt in een poging om de nieuwkomers als onbeschreven bladeren te beschermen.

Een naakt lichaam schilderen is nu ook al uit den boze; het lijkt erop dat alles onder een vergrootglas wordt gelegd. Maar waar sommigen beweren dat de bescherming het belangrijkst is, wordt vooral gewezen naar één aspect: alcohol. En hier begint mijn dubbele gevoel. Want ik kan verklappen, ik hou van een pilsje maar ik zie de problemen er ook van in.

De studententijd, vaak geprezen als ‘de beste tijd van je leven’, begint tijdens de ontvangstweek. Een cruciale periode waarin verlegen 18-jarigen hun sociale cirkel vormen en hun plek in de studentengemeenschap vinden. En eerlijk gezegd, wat werkt er beter bij het ontdooien van sociale spanningen dan een paar verfrissende drankjes? Tegelijkertijd besef ik maar al te goed dat er in Delft nogal wordt genoten van een biertje. Een van de eerste vaardigheden die ik leerde toen ik hier aankwam, was het ‘spies trekken’. Voor degenen die niet bekend zijn met deze term: een rietje in je biertje steken zodat je het sneller kunt drinken.

Als alcohol te duur wordt, gaat iedereen thuis drinken

Het hart van de OWee ligt in het feit dat het kersverse studenten een voorproefje geeft van waar ze bij kunnen horen. De keuze om al dan niet alcohol te drinken, is altijd aan de individuele student geweest. Niettemin zijn er nu verschillende maatregelen om het alcoholgebruik in te perken: geen bier voor 17.00 uur, een lager alcoholpercentage, kleinere biertjes en strenger toezicht op gratis drankjes. Uiteraard zullen deze maatregelen effect hebben. Als je meer moet betalen voor minder bier, zal dat voor sommigen een natuurlijke rem zijn. Maar ik ben benieuwd of dit soort remmen echt de cultuur zullen veranderen. Als alcohol op feestjes te duur wordt, gaat iedereen thuis drinken.

Laten we eerlijk zijn: niet alleen studenten, maar ook inwoners van Delft hebben een voorliefde voor een goed glas bier. Delft omarmt zijn reputatie als stad van geschiedenis en innovatie, waar de biercultuur een onlosmakelijk onderdeel van is. Van eeuwenoude ambachtelijke brouwerijen tot knusse biercafés, de stad ademt een unieke sfeer. Het aanbod van lokaal gebrouwen bieren is overvloedig.

Delfts’ biercultuur is niet enkel een ode aan traditie, maar ook een brug tussen verleden en heden. Hier komen oude brouwkunst en moderne innovatie samen. Terwijl de Technische Universiteit Delft vooruitstrevende geesten voortbrengt, viert de stad ook haar vloeibare erfgoed. Dit herinnert ons eraan dat in Delft creativiteit in al haar vormen wordt gewaardeerd, zelfs wanneer het zich manifesteert in de vorm van een smakelijk glas bier.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers