Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

[Column] €0,19

Precies een jaar geleden stond in NRC Handelsblad te lezen: ‘[O]p de intranetsite van de TU Delft [staat] duidelijk wat de regels voor dienstreizen zijn, inclusief maximumbedragen. [ …] De voorzitter van het college van bestuur, Dirk Jan van den Berg, wil nu echter de voorschriften verruimen: “We gaan de regels aanpassen zodat het mogelijk wordt om de werkelijke kosten te declareren.”’

Ja, ja.

Onlangs ontvingen alle TU-medewerkers een brief met daarin de nieuwe regels. Die blijken helemaal niet verruimd te zijn. Zo zijn er binnen Nederland maximumbedragen vastgesteld voor een overnachting (€83,42), een diner (€20,62) en ‘kleine uitgaven overdag’ (€4,33). Is er werkelijk iemand die denkt dat de voorzitter van het college van bestuur voor €83,42 in een Stayokay hostel gaat overnachten? Nee, natuurlijk niet, want een overnachting in het Stayokay hostel Vondelpark in Amsterdam kost 99 euro (op 13 april 2013; op 30 april is het zelfs 128 euro), dus dat mag helemaal niet volgens de nieuwe regels. Voor 20 euro kun je best bij McDonalds ‘dineren’, of bij Gümüs Döner Kebab & Falafel. En €4,33 is voldoende voor een kartonnen bekertje slappe koffie en een smakeloze gevulde koek.

Als we het dan toch hebben over het vergoeden van de werkelijk gemaakte kosten, hoe komt 19 eurocent per kilometer daar ook maar bij benadering bij in de buurt? Op 29 oktober moest ik van 17.00 tot 22.30 uur in het centrum van Utrecht zijn. Als ik om 16.00 uur vanuit Delft met de auto zou vertrekken, kon ik om 23.30 uur weer thuis zijn. Met het openbaar vervoer kwam daar anderhalf uur bij. Ik koos dus voor de auto, want het betreft hier ook nog eens zes niet betaalde overuren. Mijn eigen auto. Die ik zelf heb aangeschaft, waarvoor ik zelf de wegenbelasting, de verzekering, de APK-keuring, de onderhoudsbeurten, de reparaties, de olie en de benzine betaal.

Volgens de regels mag ik voor die rit naar Utrecht een bedrag van €26,60 (140 kilometer à €0,19) declareren. Dat is inclusief alle bijkomende kosten, zoals parkeergeld. De werkelijke kosten liggen echter een tikkie hoger. Ik zal niet mijn eigen auto als uitgangspunt nemen, maar een auto uit de compacte middenklasse, een Mazda 3. Volgens de website Autoweek.nl bedragen de werkelijke kosten van een Mazda 3 €0,40 per kilometer. Een ritje naar Utrecht kost dan 56 euro. Daarnaast moest ik nog 16 euro parkeergeld betalen.

De werkelijk door mij gemaakte kosten voor deze zakenreis bedroegen dus 72 euro. De vraag is nu waarom de TU mij slechts €26,60 vergoedt en ik uit eigen zak de overige €45,40 moet betalen. In de afgelopen drie jaar heb ik 4360 kilometer voor de TU gereden. Afgezien van de bijkomende parkeergelden heb ik daar dus 915 euro uit eigen zak op toegelegd.

“We gaan de regels aanpassen zodat het mogelijk wordt om de werkelijke kosten te declareren.” De vraag is wanneer dat eindelijk eens gaat gebeuren.
Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

l.hartmann@tudelft.nl

Comments are closed.