Collegegeld omhoog naar 2816 gulden

Studenten moeten volgend jaar 66 gulden meer collegegeld betalen. Wie te lang studeert, betaalt zijn OV-kaart terug. De drie regeringsfracties spraken tijdens de formatie van Paars-II af dat het collegegeld voortaan moet meegroeien met de inflatie.

Daardoor komt het collegegeld na de zomer op 2816 gulden.

Het voorstel om studenten hun OV-kaart te laten terugbetalen als ze niet op tijd hun diploma halen, stond ook al in het regeerakkoord van Paars-II. De drie coalitiepartners bedachten deze oplossing toen zij 160 miljoen gulden te kort kwamen om de keuzevrijheid van studenten voor een week- of weekendkaart te handhaven. De ingreep betreft alleen studenten die komend studiejaar aan een opleiding beginnen. Wie nu al studeert, hoeft de OV-kaart bij onvoldoende prestaties niet terug te betalen. Het gaat om een bedrag van 1440 gulden per jaar.

Aanstaande eerstejaars die het risico van terugbetalen te groot vinden, mogen de kaart weigeren. Toch krijgen ze ook dan een korting van ruim zeventig gulden op hun studiebeurs, de kosten van de kaart. Met name de oppositiepartijen CDA en GroenLinks waren het daar niet mee eens, maar vonden een kamermeerderheid tegenover zich.

Minister Hermans denkt overigens niet dat er veel studenten in financiële problemen komen. Vanaf het jaar 2000 wordt het ‘prestatieregime’ aanzienlijk versoepeld, hield Hermans de Kamer voor. Dan mogen studenten tien jaar over hun studie doen. Hermans: ,,Dat is lang. Dan mogen wij als overheid toch wel een kleine tegenprestatie verwachten?”

De beide landelijke studentenbonden ISO en LSVb kondigden indertijd verzet aan tegen de maatregel. Het zou juridisch niet in de haak zijn dat studenten gedwongen zijn een OV-kaart te nemen die ze later mogelijk moeten terugbetalen. Hoewel juristen de zaak nog onderzoeken, is ISO-voorzitter Roos Zwetsloot somber over de uitkomst. ,,Dit moeten we helaas slikken, vrees ik.”

De drie regeringsfracties spraken tijdens de formatie van Paars-II af dat het collegegeld voortaan moet meegroeien met de inflatie. Daardoor komt het collegegeld na de zomer op 2816 gulden.