College wil nu geen bindend studieadvies

Het college van bestuur wil nu geen bindend studieadvies invoeren. Twaalf Delftse hoogleraren hadden dat in een brief aan het college bepleit.

,,Je mag eisen stellen aan studenten, maar eerst moet het onderwijs op orde zijn”, zegt collegelid Paul Rullmann. Nu het bindend studieadvies invoeren noemt hij ‘een ramp’. ,,Veel studenten zouden onterecht afvallen.”

Rullmann bestrijdt dat gebrek aan inzet de belangrijkste reden is dat studenten lang over hun studies doen. ,,Een deel van de studenten is niet geschikt voor de studie, maar veel studenten hebben betere begeleiding nodig. Gemotiveerde en pientere studenten lopen op tegen onnodige blokkades.”

Zorg over het toekomstige niveau van de studenten lijkt het voornaamste motief achter de brief. ,,In de Onderwijsportfolio staan veel uitstekende ideeën, maar de eigen verantwoordelijkheid van de student is nauwelijks genoemd”, zegt prof.dr. Ian Young van Technische Natuurwetenschappen. ,,De gemiddelde Delftse student werkt aanzienlijk minder dan veertig uur per week, en is het eerste semester veel tijd kwijt aan ontgroening. Als ook nog een deel van het eerste jaar noodgedwongen wordt besteed aan het dichten van de kenniskloof tussen vwo en universiteit, loop je een groot risico dat de TU Delft bachelors aflevert die niet het niveau hebben van andere Idea League-bachelors. Op de universiteit van Zürich slaagt meer dan negentig procent van de studenten! Dat heeft toch vooral met een verschil in mentaliteit te maken.”

De ambitie om tachtig procent van de TU-studenten te laten afstuderen vindt Young niet realistisch. Liever ziet hij dat eerstejaars geprikkeld worden tot beter presteren middels een bindend studieadvies. ,,Dan reken je ze af op hun resultaten. Dat hoort bij volwassen zijn.”

In Leiden is sinds de invoering van het bindend studieadvies het aantal eerstejaars toegenomen, zegt Young. ,,Terwijl Leiden toch ook zware bètastudies heeft. Dus van een afschrikwekkend effect geloof ik niet zoveel.”

EWI-opleidingsdirecteur dr. Ben de Pagter zegt dat er nu te weinig draagvlak is voor een bindend studieadvies. ,,Maar eens moeten we het een kans geven. Ik hoor overigens dat in Leiden heel weinig negatieve bindende studieadviezen worden gegeven.” Minder herkansingstentamens vindt hij een goed idee. ,,De praktijk wijst uit: hoe meer mogelijkheden tot herkansen, hoe slechter de resultaten.”