College verwerpt plan duurzame scheikunde

Het college van bestuur heeft een voorstel van de faculteit Technische Natuurwetenschappen voor de nieuwe Delfts-Leidse opleiding sustainable molecular science and technology afgewezen.

/strong>

Het college wees het voorstel volgens voorzitter Hans van Luijk af omdat de vakkenpakketeisen voor vwo-scholieren te laag zijn. Daarnaast is het college boos dat TNW de studie begon op te zetten zonder toestemming te vragen. Van Luijk hoopt zo snel mogelijk een beter voorstel te krijgen van de faculteit.

TNW werkt ondertussen aan verdere uitwerking van de plannen. ,,Binnenkort komt een curriculumcommissie met mensen uit Delft en Leiden bij elkaar”, vertelt dr.ir Maurice Peereboom, opleidingsdirecteur van scheikundige technologie. ,,Als die commissie snel zaken doet, dan moet het mogelijk zijn om op 1 september komend jaar experimenteel met de studie te beginnen.”

Oorspronkelijk wilde de faculteit de studie al in september van dit jaar beginnen, maar dat plan bleek niet haalbaar. Het is de bedoeling dat de nieuwe duurzaamheidsstudie volledig met Leiden samen wordt gegeven, waarbij studenten vakken volgen in beide steden. Dat gebeurt ook al bij de recent gestarte studie life science and technology.

Binnen TNW bestaat nogal wat oppositie tegen alweer een nieuwe (modieuze) opleiding. Afgelopen voorjaar keerde de facultaire studentenraad zich in een brief aan de decaan tegen het plan. De nieuwe opleiding zou de bestaande opleidingen beconcurreren, redeneerden de studenten. En het bedrijfsleven zou er ook niet op zitten te wachten.

Volgens collegevoorzitter Van Luijk kan Delft nog geen studenten gaan werven, zolang het college geen goedkeuring heeft gegeven aan de plannen. Maar TNW heeft afgelopen zaterdag in Leiden al reclame gemaakt voor de nieuwe opleiding.