Cao-onderhandelingen nog steeds muurvast

De onderhandelingen over een cao voor de universiteiten zijn stukgelopen. De vakbonden gaan nu acties organiseren. In het uiterste geval willen ze rond 20 mei staken.

De werkgevers, verenigd in de VSNU, en de vakbonden hebben afgelopen maandag een laatste poging gedaan het eens te worden. Maar ze wisten eigenlijk bij voorbaat al dat dat niet zou lukken.

De onderhandelingen zitten vast op geld. Over andere zaken naderen de standpunten elkaar. Zo willen de bonden wel praten over de VSNU-wens om de ambtenarenstatus van universitair personeel af te schaffen. ,,Maar daar moet een goed loonbod tegenover staan”, zegt AbvaKabo-onderhandelaar Peter Wiechmann.

De bonden hebben de VSNU nu een ultimatum gesteld: uiterlijk op 22 april moet die akkoord gaan met hun eisen. Doen zij dat niet, dan worden er de weken daarop acties gevoerd, desnoods uitlopend op een landelijke staking rond 20 mei. ,,We zullen laten zien dat wij als onderhandelaars niet alleen staan”, aldus Wiechmann.

Met datzelfde doel boden de vakbonden de VSNU-onderhandelaars maandag alvast een petitie met 4500 handtekeningen aan. ,,Zo’n tien procent van al het universitair personeel heeft getekend, terwijl we maar een halve week hadden om de handtekeningen te verzamelen”, zegt Wiechmann.

De VSNU-onderhandelaars bleken vooralsnog niet onder de indruk. Zij boden maandag niet meer dan ze twee weken geleden al deden: drie procent extra salaris, uit te betalen vanaf 1 oktober. Daar moet het personeel achttien maanden tevreden mee zijn.

De laatste eis die de bonden op tafel legden, draait eveneens om drie procent loonsverhoging, maar dan met terugwerkende kracht tot 1 januari. Door de nieuwe cao een looptijd van slechts twaalf maanden te geven, wilden zij bovendien de handen vrij houden om daarna opnieuw meer loon te eisen. ‘Onbetaalbaar’, vindt werkgeversonderhandelaar Theo Peperkamp.

Nu de VSNU hun laatste looneis heeft afgewezen, vallen de bonden weer terug op hun oorspronkelijke eisenpakket. Dat houdt onder meer een loonsverhoging in van 4,25 procent voor een eenjarige cao.