Campuskaart volgend jaar verplicht

Studenten en medewerkers moeten volgend jaar hun campuskaart altijd op zak hebben. Studenten die zich voor een tentamen legitimeren, moeten nu nog én hun campuskaart meenemen, én een bewijs van inschrijving.

De TU stelt de kaart onder meer verplicht omdat veel personen hem nu nooit ophalen. Zo’n vierhonderd Delftse studenten gaan zonder legitimatie door het leven. ,,Vooral ouderejaars”, vermoedt ir. Nico de Koo van de Dienst Technische Ondersteuning. ,,Die worden waarschijnlijk bij tentamens niet goed gecontroleerd, omdat hun gezicht bekend is.” Ook van de medewerkers bezit nu slechts zestig procent een campuskaart.

Op dit moment fungeert de campuskaart als legitimatie, bij een aantal faculteiten ook als toegang tot het tentamenaanmeldsysteem. In sommige TU-gebouwen heb je de kaart nodig om ’s avonds binnen te komen. Het was altijd de bedoeling dat de kaart veel meer functies zou krijgen: bibliotheek- en betaalpas bijvoorbeeld.

Studenten die zich voor een tentamen legitimeren, moeten nu nog én hun campuskaart meenemen, én een bewijs van inschrijving. Nog even, want vanaf 1 september 2002 volstaat de elektronische campuskaart voor toegang tot tentamens, colleges en TU-gebouwen. Zowel studenten als medewerkers moeten de kaart altijd bij zich hebben, aldus mr. Mieneke van Horzen van staf juridische zaken.