Buitenlandse studenten kwaad over containerwoningen

Een grote groep buitenlandse studenten is ontevreden over de huisvesting in containerwoningen. Ze voelen zich misleid door Duwo en de TU Delft.

Schamele, ongezellige, te dure woningen, die ons worden opgedrongen. Zo zien nogal wat internationale studenten de containerwoningen aan de Leeghwaterstraat, die in etappes worden opgeleverd. De studenten zijn kwaad dat hen niet van te voren is verteld dat ze in experimentele woningen zouden worden gehuisvest. Bovendien voelen ze zich voor het blok gezet: afgelopen maandag moesten ze een contract ondertekenen dat stelt dat ze pas na een jaar uit hun containerwoning mogen verhuizen. We moeten dit wel tekenen, want anders zitten we straks zonder een dak boven ons hoofd, redeneren velen. Sommige buitenlandse studenten zijn op zoek gegaan naar alternatieve woonruimte.

Studentenraadpartij AAG en studentenvakbond Vssd onderschrijven de klachten van de studenten. Ze stellen dat er sprake is van ‘wurgcontracten’, en willen dat Duwo met nieuwe contracten komt, die een redelijke opzegtermijn bevatten. Bovendien zou de studentenhuisvester de huur van de geïmproviseerde woningen (nu 330 euro) moeten verlagen.

,,Duwo en de TU Delft hebben te weinig oog gehad voor de wensen en de verwachtingen van de buitenlandse studenten” zegt AAG-fractielid Sjoerd Blokker. ,,En er zijn communicatiefouten gemaakt. Buitenlandse studenten die vanuit het thuisland om informatie over hun woning vroegen, werden niet van de aard van de woningen op de hoogte gesteld. Bij een ‘gemeubileerd huis’ denk je niet aan experimentele huisvesting.”

Directeur Jan Benschop vindt de kritiek onterecht, en verwijt AAG en de Vssd de zaak te hebben opgeblazen. ,,Buitenlandse studenten zijn bij ons verzekerd van een goede woning voor een termijn van twee jaar, tegen een prijs die zeker niet onredelijk is. Ik vermoed dat de klachten vooral ontstaan zijn omdat studenten na hun aankomst de eerste maanden een tijdelijke woning moesten betrekken, tot het moment dat de spaceboxes en containerwoningen klaar waren. Dat heeft voor onrust gezorgd.”

Gezien de omstandigheden zijn de woningen een goede oplossing, denkt Benschop. ,,We moesten deze woningen wel bouwen om het grotere aantal buitenlandse studenten een woning te kunnen bieden. Kwalitatief zijn ze goed, met voorzieningen als een gratis internetverbinding.” Is de klant niet koning? ,,Het alternatief voor deze spaceboxes en containerwoningen is dat de buitenlandse studenten zelf op zoek moeten gaan: dan zijn ze afhankelijk van instemmingen en aanbiedingen in de ‘Woonkrant’. Overigens: als studenten niet van hun huidige woning willen verhuizen naar een spacebox of container, zal Duwo ze nooit dwingen.”

,,Op zich is het goed dat de spaceboxes en containerwoningen er zijn, maar de studenten zijn kwaad omdat ze geen keuze hebben”, zegt Blokker.

Afgelopen maandag betrokken de eerste bewoners de containerwoningen – ruim twintig dagen na de gestelde datum door Duwo. De bewoners van de spaceboxes zouden vandaag moeten arriveren.