Opinie

[Brief] Studielast

In Delta 02 stelt wetenschapsjournaliste en wiskundige Ionica Smeets dat het met de studielast aan de TU Delft wel meevalt. Ik wil in de eerste plaats dit beeld van de Delftse student bestrijden.

Stap vijf: speel het spel en bedenk dat 93 procent van alles wat je doet, gaat over lichaamstaal. Ofwel: je lach, je open houding, je voorover leunen, je aanraking, je oogcontact, je meeknikken.

En tot slot: vergeet niet de drie-keer-regel. Eén keer oogcontact heb je zomaar. Twee keer is toeval. Bij de derde keer weet je het zeker. Een glimlach erbij en je zit helemaal safe. “En zonder die glimlach?”, wil een studente voor de zekerheid nog even weten. Opdam: “Als iemand geïrriteerd wegkijkt, zou ik het niet doen. Timing, dat is belangrijk.”

Ionica Smeets bleek zelf na grondig onderzoek slechts 24 uur per week aan haar studie te besteden, wat overigens ongeveer overeen komt met het landelijk gemiddelde. Recente tijdschrijfonderzoeken onder derdejaars studenten bij verschillende studies aan de TU Delft geven echter een studielast van ongeveer 32 uur per week aan. Bovendien betreft het hier de netto tijd, waarbij bijvoorbeeld een college-uur met kwartiertje pauze daarin als 45 minuten werd gerekend. Een algemeen geaccepteerde omrekeningsfactor van 1,25 geeft daarom een bruto studielast van 40 uur per week. Dezelfde correctie wordt bijvoorbeeld ook in het bedrijfsleven gebruikt, want daar wordt de medewerker ook gewoon betaald wanneer hij even een kopje koffie haalt. De studielast voor studenten is dus wel degelijk in lijn met wat er van hen verwacht wordt, namelijk een volle werkweek.

Maar hoe de studenten ‘zo ver te krijgen dat ze hun vak tot in de puntjes willen beheersen’? In de onderwijspsychologie is het bekend dat één ding in ieder geval niet helpt: meer dwingende maatregelen opleggen. Maatregelen zoals een hoger bindend studieadvies, meer verplicht huiswerk en een beperking van de herkansingsmogelijkheid zijn voorbeelden van zaken die de intrinsieke motivatie van studenten om goed te worden in hun vak de kop in drukken. Geef studenten duidelijke (leer)doelen en de vrijheid hun eigen pad uit te stippelen en zij zullen gemotiveerd blijken om echt goede ingenieurs te worden. Daarom dagen wij de TU uit om met ons studies echt motiverend te maken.

Jeroen Röhner is voorzitter van studentenraadsfractie Lijst ßèta

Referenties: Tijdschrijfonderzoeken: uitgevoerd onder studenten bij L&R, Bouwkunde en 3mE (maritieme techniek), op te vragen bij de betreffende faculteiten; Onderzoek naar motivatie studenten en hun academische prestatie: Afzal, H. (2010). ‘A Study of University Students’ Motivation and Its Relationship with Academic Performance’. International Journal of Business and Management, 80-88.

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.