Brand aan Clara van Sparwoudestraat

Bij een brand aan de Clara van Sparwoudestraat is zaterdagnacht een woning volledig uitgebrand. De bovengelegen studentenkamers liepen flinke brandschade op. Niemand raakte gewond.

De brand in een complex van huisvester Duwo ontstond rond half drie ’s nachts in de woning van een Irakees vluchtelingengezin op de eerste verdieping.

,,Toen ik werd gewekt stonden de vlammen aan de buitenkant van de gevel ter hoogte van mijn vensterbank en kwam een rode gloed mijn kamer binnen”, zegt Jelle van der Meer, vijfdejaars student bouwkunde. Zijn kamer ligt direct boven de woning waar de brand uitbrak. ,,Een huisgenoot had alle deurbellen al ingedrukt, maar omdat ik niet wakker werd, lichtten m’n huisgenoten mij van bed. Ik trok m’n spullen aan en rende naar buiten. Er was een enorm lawaai. De ruiten van mijn kamer sprongen en de radiatoren zetten uit.”

Om de brand te blussen zette de brandweer achttien man in, die en passant ook nog één bewoner van het dak van de eerste verdieping haalden en een hond en twee papagaaien van een gewisse dood redden.

Van der Meers bureau, gordijnen, computer en een kast zijn in rook opgegaan. Van de financiële schade heeft hij nog geen idee. Hij kan naar schatting twee maanden niet in zijn kamer wonen, maar hij heeft al nieuw onderdak. ,,Eigenlijk hadden we maandag een instemming omdat een huisgenote weggaat. Nu ga ik in haar kamer.”