Bond pleit voor regeling thuiswerken

Op de TU is telewerken vaak mogelijk. Maar wie is er verantwoordelijk voor een goede bureaustoel? Thuis in alle rust een artikel afschrijven. ’s Ochtends bij de muesli de e-mail beantwoorden en daarna zonder files naar de TU.

Navraag bij diverse faculteiten leert echter dat de afdelingen P&O geen overzicht hebben wie, wanneer en waarom thuiswerkt. De promovendus regelt het met de docent, de docent maakt een afspraak met de prof, en de prof bepaalt zelf wel wanneer thuiswerken handig is. Bij ondersteunend personeel wordt telewerken niet aangemoedigd, tenzij het hoofd van het onderdeel een persoonlijk voorstander is. Officiële regelingen zijn er in ieder geval niet.

De vrijheid-blijheid strategie lijkt al een tijd prima te werken. Toch pleit de CNV-bond CFO, en met haar de ondernemingsraad (or), voor een regeling. Or-lid Gerrie Hobbelman legt de noodzaak uit. ,,Stel, iemand typt twee weken hard door aan een proefschrift op een gammele stoel achter een te laag bureau en krijgt een muisarm. Is de universiteit als werkgever dan aansprakelijk omdat ze niet gezorgd heeft voor goede arbeidsomstandigheden? Ík weet het niet. Maar het lijkt me goed als er duidelijkheid bestaat over dit soort zaken. Voor de werknemer, maar ook voor de TU. Je moet niet gaan wachten op de claims.”

CFO-adviseur Willemien Pijnacker stelt dat een regeling voor telewerken de TU kan helpen met het aantrekken van talent. ,,Akzo en Shell gebruiken telewerken in hun wervingsadvertenties. Het past bij een modern imago.” De TU zou telewerken, volgens Pijnacker, zelfs kunnen aanmoedigen omdat het reistijd en reiskosten bespaart, ziekteverzuim kan verlagen en personeel kan motiveren.

Voor de werkgever roept telewerken echter ook problemen op. Wie betaalt bijvoorbeeld die verantwoorde werkplek? Hoe controleert een baas of iemand inderdaad acht uur per dag hard werkt? Wie komen ervoor in aanmerking en hoeveel tijd moet iemand minimaal op de universiteit doorbrengen? En is voor dat ene dagje thuiswerken een hele regeling nodig?

Pijnacker erkent dat een goede organisatie veel werk vergt, maar benadrukt dat de wet de verantwoordelijkheid toch bij de werkgever legt. Het is beter er nu grondig over na te denken dan straks gedwongen te worden dat te doen.

Volgens Hobbelman moet een eventuele regeling toegesneden zijn op de TU en de persoonlijke situatie. ,,Flexibiliteit past bij de universiteit. Een onderzoeker houdt niet op met denken na vijf uur. En af en toe een dagje thuiswerken is natuurlijk wat anders dan structureel twee dagen telewerken.”

Hobbelman presenteerde het CFO-plan voor een regeling in de overlegvergadering van de ondernemingsrad op 22 november. Hoofd personeelszaken Gert-Jan van Helden reageerde in eerste instantie terughoudend. ,,Het is terecht dat aandacht wordt gevraagd voor een regeling. Maar telewerken is geen recht. De aard van het werk moethet toelaten en er moeten goede afspraken zijn over controle op het werk. We moeten ook eerst nagaan om hoeveel mensen het gaat.” Collegevoorzitter Nico de Voogd beloofde telewerken op de rol te zetten. ,,Ik zit ook vaak thuis nog zaken uit te werken. Overigens op een zelfbetaalde laptop. Wellicht helpt een regeling ook om meer jonge vrouwen bij de TU aan te trekken.” Vanwege andere dringende zaken kan het echter nog enige tijd duren voordat het onderwerp aan bod komt, waarschuwde Van Helden.

Thuis in alle rust een artikel afschrijven. ’s Ochtends bij de muesli de e-mail beantwoorden en daarna zonder files naar de TU. Om halfvier naar huis om thee te drinken met de kinderen en ’s avonds nog twee uurtjes achter de computer kruipen om de werktijd in te halen. Telewerken gebeurt op de universiteit alom, om vele redenen.