Wetenschap

Black-out

Liften, stoplichten en computers vielen vorige week massaal uit in Californië door een stroomcrisis.Honderdduizenden mensen zaten vorige week in Californië uren zonder elektriciteit.

,,Het is de eerste keer dat zoiets in Amerika gebeurt”, zegt ir. Laurens de Vries van de sectie industrie, energie en milieu van de faculteit TBM desgevraagd. Maar misschien is het niet de laatste keer in een Westers land. ,,In principe kan een stroomtekort overal voorkomen waar de energiemarkt wordt geliberaliseerd. Op de vrije markt worden bedrijven namelijk niet geprikkeld om te investeren in stilliggende elektriciteitscentrales die alleen gebruikt hoeven worden als de energiebehoefte extreem hoog is.”

En de energiebehoefte was hoog afgelopen jaar in Californië, door een erg warme zomer en een bijzonder koude winter. ,,Doordat er weinig regen is gevallen, leveren de stuwmeren bovendien veel minder elektriciteit dan normaal.”

De door de Californische overheid opgelegde lage energieprijs voor consumenten heeft het bestaande tekort aan reservecapaciteit extra nijpend gemaakt. ,,Omdat de consumenten niets merkten van de energietekorten, gingen zij vrolijk door met consumeren.”

Schaatswedstrijden

Komende jaren zal Nederland niet met stroomuitvallen worden geconfronteerd, verwacht De Vries. ,,We hebben nu zo’n veertig procent aan overcapaciteit.”

Maar wat niet is kan nog komen, want ook in Nederland is de liberalisering in volle gang. Dat is ook te zien aan de sponsoring van voetbalclubs en schaatswedstrijden. Inmiddels kunnen grootverbruikers al zelf kiezen bij wie ze hun stroom kopen. Over drie jaar zijn de gewone consumenten aan de beurt.

,,De wetgeving in Nederland garandeert niet dat hier nooit een tekort aan elektriciteitsproductiecapaciteit zal optreden”, stelt De Vries. ,,Elektriciteitscentrales die bijna nooit gebruikt worden, zijn een blok aan het been van de eigenaar. Bij sterke concurrentie tussen energiebedrijven kunnen die worden weggesaneerd en dan ontstaat ook in Nederland het gevaar op stroomuitvallen bij extra hoge energiebehoeften.” Importeren uit een ander land is dan niet zomaar een oplossing, want je bouwt niet zomaar een paar extra hoogspanningslijnen.

Of die concurrentie echt gaat optreden, is volgens De Vries overigens nog de vraag. ,,Buitenlandse energiebedrijven hebben zich blauw betaald om Nederlandse bedrijven in te lijven. Die hebbenmisschien helemaal geen zin in concurrentie, net zomin als de notarissen. Die branche is ook geliberaliseerd, maar toch blijven ze hun oude prijzen hanteren. Alle vier de notarissen in Delft rekenen ook tot op de cent nauwkeurig dezelfde tarieven.”

Honderdduizenden mensen zaten vorige week in Californië uren zonder elektriciteit. Hierdoor werden kaarsen, pennen en papier weer veelgevraagde producten. Oorzaak: de Californische distributeurs van stroom zijn vrijwel failliet als gevolg van de halfslachtige liberalisering van de Californische energiemarkt. Er is wel vrije concurrentie, maar geen vrije consumentenprijs. Om de strop eerlijk te verdelen, sloot de netwerkbeheerder in talloze delen van Californië tijdelijk de stroom af, meldt de Volkskrant.

Schaatswedstrijden